بررسی اثربخشی مهارت حل تعارض بر رغبت و تمایل به ازدواج و ابعاد آن در دختران مجرد
الموضوعات :فرشاد پهلوان زاده 1 , زهرا تقی یار 2 , ژاله رفاهی 3
1 - کارشناس ارشد، گروه مشاوره خانواده دانشگاه آزاداسلامی واحد مرودشت، مرودشت ، ایران
2 - کارشناس ارشد ، گروه مشاوره خانواده دانشگاه هرمزگان ، هرمزگان ، ایران
3 - دانشیار ، گروه مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت ، مردودشت ، ایران
الکلمات المفتاحية: نگرش نسبت به ازدواج, مهارت حل تعارض, رغبت به ازدواج,
ملخص المقالة :
هدف: این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارت حل تعارض بر رغبت به ازدواج دختران مجرد منطقه 11 شهر اصفهان اجرا شد. روش پژوهش: نوع پژوهش نیمه ازمایشی(پیش – پس آزمون با گروه کنترل) و جامعه آماری شامل کلیه دختران مجرد منطقه 11شهر اصفهان بوده که از این افراد به صورت نمونه گیری دردسترس تعداد 40 نفر از دختران مجرد که به فرهنگسراهای منطقه 11 مراجعه کردند انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل قرار داده شدند. برای اندازه گیری از پرسشنامه رغبت به ازدواج (حیدری و همکاران، 1383)، استفاده و بر روی گروه آزمایشی بسته آموزشی مهارت حل تعارض در 8 جلسه 90 دقیقه ای اجرا شد. داده های به دست آمده با روش آماری تحلیل کواریانس تجزیه و تحلیل شد. یافته ها: نتایج نشان می دهد که آموزش مهارت حل تعارض بر ابعاد رغبت به ازدواج (بازخورد نسبت به ازدواج، آمادگی برای ازدواج، نگرش نسبت به پیامدهای ازدواج و موانع ازدواج) تاثیر معناداری داشته است (05/0P
_||_