بررسی تفاوت بین خودپنداره تحصیلی و سبک های اسنادی در دانش آموزان دارای اختلال خواندن و نوشتن و دانش آموزان عادی
الموضوعات : فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتی
فاطمه اخوی زادگان
1
(گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین، قزوین، ایران)
سحر شهری
2
(کارشناس ارشد، رشته ی روان شناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن.)
الکلمات المفتاحية: خودپنداره, سبکهای اسنادی, اختلال خواندن و نوشتن,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر بررسی تفاوت بین خودپنداره و سبک های اسنادی در دانش آموزان دارای اختلال خواندن و نوشتن و دانش آموزان عادی میباشد. روش پژوهش از نوع عل‍ّی- مقایسهای بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش‎آموزان دختر مقطع دبستان دارای اختلال خواندن و نوشتن و افراد عادی شهر تهران بود. نمونه مورد پژوهش شامل 60 دانشآموز (30 دانشآموز با اختلال یادگیری و 30دانشآموز عادی) بود که با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. از شرکت کنندگان خواسته شد که پرسشنامه سبک های اسنادی (ASQ) و مقیاس خودپنداره بکرا تکمیل کنند. نتایج تحلیل واریانس چند متغیره نشان داد که دانشآموزان مبتلا به اختلال خواندن و نوشتن، در اسناد درونی- بیرونی، اسناد کلی- اختصاصی و خودپنداره تحصیلی با دانش‎آموزان عادیتفاوت معناداری دارند (001/0<P)، نتایج پژوهش نشان داد که دانش آموزان دارای اختلال خواندن و نوشتن نسبت به دانش آموزان عادی در مؤلفه های اسناد درونی-بیرونی، موقت/ پایدار و اسنادکلی- اختصاصی نمرات کمتری دارند. به این صورت که این دانش آموزان سبک اسناد بدبینانه تری نسبت به دانش آموزان عادی دارند.