بررسی مدل علّی روابط باورهای معرفت شناختی، انگیزش پیشرفت، رویکردهای یادگیری و پیشرفت درسی
الموضوعات : فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتیحمزه فرهادی نیا 1 , هومن رجبی 2 , موسی آبختی 3
1 - کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه خوارزمی.
2 - دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه تهران
3 - کارشناس ارشد روان شناسی تربیتی دانشگاه تبریز
الکلمات المفتاحية: باورهای معرفت شناختی, انگیزش پیشرفت, رویکردهای یادگیری, پیشرفت درسی علوم,
ملخص المقالة :
این مطالعه به منظور بررسی روابط باورهای معرفت شناختی، انگیزش پیشرفت، رویکردهای یادگیری و پیشرفت درسی علوم انجام شد. به همین منظور تعداد 444 نفر از دانش آموزان دختر مدارس راهنمایی شهرستان کرج به روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند و به پرسشنامههای باورهای معرفتشناختی کونلی (2004)، رویکردهای یادگیری کاوالو (1994) و انگیزش پیشرفت کاوالو (1996) پاسخ دادند. میانگین نمرهی علوم سه ماههی اول سال تحصیلی 94/95 از معلمان دریافت شد. دراین پژوهش برای تحلیل داده ها از روش تحلیل مسیر استفاده شد. باورهای معرفت شناختی بهجز باور به قطعیت دانش بر رویکردهای یادگیری دانشآموزان اثر مستقیم داشت. این باورها دارای اثر غیر مستقیم بر رویکردهای یادگیری و اثر مستقیم بر انگیزش پیشرفت دانشآموزان بود. همچنین رویکردهای یادگیری و انگیزش پیشرفت میانجی اثر باورهای معرفت شناختی بر پیشرفت درسی دانشآموزان در درس علوم بود. فراهم کردن زمینههای بحث علمی در کلاس درس، ایجاد فرصتهایی برای درگیری دانشآموزان در آزمایشگاههای علوم و کار عملی در ارتقا باورهای معرفتشناختی دانشآموزان نقش مهمی دارد.
_||_