مقایسه ی مهارت های حل مسأله، بینش پژوهشی و فرآیند تدریس در بین معلمان آموزش دیده و آموزش ندیده دوره ی اقدام پژوهی
الموضوعات : فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتیسیده زهرا ساداتی 1 , بهروز عنایتی 2 , تقی گرگانی 3
1 - گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائمشهر، قائمشهر، ایران
2 - کارشناس ارشد پزوهش علوم اجتماعی، دبیر آموزش و پرورش قائمشهر، قائمشهر، ایران
3 - کارشناس ارشد تحقیقات آموزشی، دبیر آموزش و پرورش قائمشهر، قائمشهر، ایران
الکلمات المفتاحية: اقدام پژوهی, بینش پژوهشی, فرایند تدریس, حل مسأله,
ملخص المقالة :
هدف از انجام این پژوهش مقایسه ی مهارت های معلمان آموزش دیده و آموزش ندیده دوره ی اقدام پژوهی در سه زمینه ی بینش پژوهشی، حل مسأله و فرایند تدریس می باشد. روش تحقیق توصیفی، از نوع پیمایشی است. جامعه ی آماری این پژوهش را 33368 نفر معلمان آموزش دیده و 12000نفر معلمان آموزش ندیده دوره ی اقدام پژوهی تشکیل می دهند که در سال تحصیلی 88-87 در مدارس شهرستان ها و مناطق آموزش و پرورش استان مازندران مشغول به کار بودند. در انتخاب نمونه ی مورد مطالعه از طرح نمونه گیری خوشه ای – تصادفی استفاده شد که با استفاده از فرمول کوکران ، تعداد نمونه ی معلمان آموزش دیده برابر با 232 نفر و معلمان آموزش ندیده 196 نفر بوده است. برای سنجش بینش پژوهشی، نمونه مورد مطالعه، از پرسشنامه ی نگرش سنج 63 سؤالی در مقیاس لیکرت و برای سنجش مهارت های حل مسأله و فرایند تدریس، نمونه ی مورد مطالعه ،از چک لیست رفتار سنجی هر کدام حاوی 20سؤال در دامنه ی یک الی 5 نمره ای در مقیاس لیکرت استفاده شده است. پایایی ابزار نگرش سنجی بینش پژوهشی 81 صدم، چک لیست رفتار سنجی مهارت حل مسأله 86 صدم و چک لیست رفتار سنجی مهارت فرایند تدریس76 صدم به دست آمده است. تجزیه و تحلیل آماری در سطح استنباطی از آزمون های کولموگروف - اسمیرنوف به منظور تعیین نرمال بودن داده ها، همچنین آزمون t مستقل و آنوا استفاده گردیده است. نتایج حاصل از آزمون های آماری نشان می دهد که بین مهارت های بینش پژوهشی و فرآیند تدریس دو گروه از معلمان آموزش دیده و آموزش ندیده ی دوره ی اقدام پژوهی تفاوت معنادار وجود ندارد، اما در سطح خطای 5 درصد بین دو گروه یاد شده نسبت به مهارت حل مسأله تفاوت معنادار وجود دارد. از نتایج دیگر این تحقیق می توان گفت در مهارت بینش پژوهی معلمان آموزش دیده دوره های مختلف تحصیلی تفاوت معنادار وجود داشته است. اما مهارت بینش پژوهشی معلمان آموزش دیده با سوابق خدمت مختلف، تفاوت معنادار وجود ندارد. همچنین در مقایسه ی مهارت حل مسأله و فرآیند تدریس بین معلمان آموزش دیده با سوابق خدمت متفاوت و با سابقه ی تدریس در دوره های مختلف آنها تفاوت معناداری مشاهده نشده است.