بررسی میزان کاربست ویژگی های سازمان یادگیرنده در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل براساس مدل ویک و لئون
الموضوعات : فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتیصدرالدین ستاری 1 , یوسف نامور 2 , رضا رضایی زارچی 3
1 - استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل، اردبیل، ایران
2 - استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل، اردبیل، ایران
3 - کارشناس ارشد علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد، یزد، ایران
الکلمات المفتاحية: سازمان یادگیرنده, مدل ویک و لئون, دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل,
ملخص المقالة :
هدف اصلی این پژوهش بررسی میزان کاربست ویژگی های سازمان یادگیرنده در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل براساس مدل ویک و لئون بوده است. روش تحقیق حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ نحوه ی گردآوری داده ها، توصیفی از نوع پیمایشی مقطعی می باشد. جامعه ی آماری مورد مطالعه در این پژوهش شامل کلیه ی اعضای هیأت علمی تمام وقت(230نفر) دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل بود که به روش نمونه گیری تصادفی در دسترس، تعداد 100 نفر به عنوان گروه نمونه انتخاب شدند و داده های مورد نیاز به وسیله ی پرسشنامه محقق ساخته جمع آوری گردید. روایی ابزار مورد استفاده با استفاده از نظر متخصصین، و پایایی ابزار نیز با روش ضریب آلفای کرونباخ برابر 81/0 به دست آمد. داده های جمع آوری شده با آماره های آمار توصیفی(میانگین، درصد، انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (آزمون T تک گروهی وT گروه همبسته) تجزیه و تحلیل گردید. نتایج تحلیل داده های جمع آوری شده حاکی از آن است که ویژگی های سازمان یادگیرنده در حد کمتر از متوسط اجرا می شود و تفاوت معنی داری بین وضع موجود و وضع مطلوب در میزان کاربرد ویژگی های سازمان یادگیرنده وجود دارد. از نتایج این تحقیق می توان در اصلاح و بهبود فرایند های کاری و اجرایی دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی استفاده کرد.