استراتژیهای یادگیری دانشجویان با عملکرد بالا در دانشگاه آزاد اسلامی: دلالتهایی برای تدریس و یادگیری
الموضوعات : فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتییوسف نامور 1 , اعظم راستگو 2 , صدرالدین ستاری 3
1 - عضو هیات علمی
2 - گروه علوم تربیتی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران
3 - گروه علوم تربیتی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران
الکلمات المفتاحية: دانشگاه آزاد اسلامی, دانشجویان با عملکرد بالا, دانشجویان ضعیف, استراتژی یادگیری,
ملخص المقالة :
هدف این تحقیق بررسی استراتژیهای یادگیری دانشجویان با عملکرد بالا در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل است. روش تحقیق توصیفی از نوع زمینه یابی است. جامعه آماری این تحقیق را کلیه دانشجویان دانشکده های دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل تشکیل دادند که از بین آنها با روش نمونه گیری هدفمند، 216 نفر به عنوان نمونه آماری جهت جمع آوری اطلاعات لازم انتخاب شدند. جمع آوری اطلاعات از طریق پرسشنامه استاندارد راهبردهای انگیزشی برای یادگیری پینتریچ و همکاران صورت گرفت. یافته های بدست آمده از تحلیل داده ها نشان داد که: بین میزان استفاده دانشجویان با عملکرد بالا از استراتژیهای یادگیری و میانگین فرضی در همه مولفه ها بجز مولفه خود تنظیمی فراشناختی معنادار است(05/0 ≥ P). بدین معنی که دانشجویان در مطالعات خود از استراتژیهای یادگیری بالاتر از حد متوسط استفاده می کنند. البته دانشجویان از استراتژیهای تفکر انتقادی و تنظیم تلاش و یادگیری از طریق همسالان به صورت معنی داری پایین تر از میانگین استفاده می کنند که این امر جای تامل و توجه دارد.
_||_