رابطه بین استفاده افراطی از تکنولوژی (اعتیاد به اینترنت و SMS) و وضعیت آموزشی و روانی دانش آموزان
الموضوعات : فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتیرمضان حسن زاده 1 , محمد صالحی 2 , علیرضا رضایی کیاسری 3
1 - عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری
2 - عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نکاء
3 - کارشناس ارشد تکنولوژی آموزشی
الکلمات المفتاحية: پیشرفت تحصیلی, اعتیاد به اینترنت, احساس تنهایی, اعتیاد به پیامک,
ملخص المقالة :
هدف این تحقیق بررسی رابطه بین استفاده افراطی از تکنولوژی ها و وضعیت آموزشی و روانی است. در این تحقیق از روش تحقیق همبستگی استفاده شده است. جامعهی آماری، کلیه دانش آموزان دوره دبیرستان استان مازندران در سال 1388 به تعداد 16153 بودند. نمونه آماری هم از طریق جدول مورگان 375 نفر دانش آموز دبیرستانی به شیوه تصادفی خوشه ای انتخاب شدند و برای گردآوری اطلاعات از مطالعات کتابخانهای و پرسشنامه استاندارد، استفاده شده است. دانش آموزان به سه مقیاس آزمون اعتیاد به اینترنت، احساس تنهایی و پیامک پاسخ دادند. یافتههای تحلیل شده نشان دادند که: بین دو متغیر استفاده افراطی از اینترنت و پیشرفت تحصیلی رابطه معنادار وجود ندارد. و همچنین بین دو متغیر استفاده افراطی از پیامک و پیشرفت تحصیلی رابطه معنادار وجود ندارد. اما بین دو متغیر استفاده افراطی از اینترنت و احساس تنهایی رابطه معنادار وجود داشت.برای دو متغیر استفاده افراطی از پیامک و احساس تنهایی هم رابطه معنادار وجود داشت. میزان استفاده افراطی از اینترنت در دختران بیشتر از پسران می باشد. و همچنین میزان استفاده افراطی از پیامک در دختران بیشتر از پسران می باشد. بین هر یک از مؤلفه های پیامک (واکنش هیجانی، ادراک استفاده افراطی، حفظ روابط) و اعتیاد به اینترنت رابطه وجود داشته و بین هر یک از مؤلفه های پیامک (اعتیاد به sms) و احساس تنهایی هم رابطه وجود دارد.