اضطراب اجتماعی و نقش آن در عملکرد حافظه فعال دختران و پسران نوجوان
الموضوعات : فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتیحسن عشایری 1 , فاطمه جعفری 2 , شیوا دولت آبادی 3
1 - دکتری علوم اعصاب، استاد دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
2 - گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، رودهن، ایران
3 - استادیار دانشگاه علامه طباطبایی ،تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: اضطراب اجتماعی, حافظه فعال, حافظه فعال کلامی, حافظه فعال غیر کلامی,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف بررسی تفاوت های جنسیتی در میزان اضطراب اجتماعی و نیز بررسی نقش اضطراب اجتماعی در عملکرد انواع حافظه فعال صورت گرفت. برای تحقق این هدف از میان دانش آموزان دبیرستان های دولتی منطقه 1 تهران 8 دبیرستان انتخاب شد. با غربالگری 600 نفر از کسانی که به شیوه خوشه ای چند مرحله انتخاب شدند، نهایتا افراد دچار اختلال و عادی شناسایی شدند. از میان این افراد دو گروه 15 نفره به تصادف گزینش شدند. ابزار های گردآوری اطلاعات پرسشنامه اضطراب اجتماعی لایبویتز، خرده آزمون حافظه فعال آزمون هوش استنفورد- بینه- تهران بودند. یافته ها بیانگر آن بود که تفاوت معناداری در اضطراب اجتماعی کلی و نیز مولفه های شناختی (ترس) و رفتاری (اجتناب) آن در میان دو جنس وجود ندارد. همچنین تفاوت معناداری در عملکرد حافظه فعال و مولفه های آن در میان دو گروه افراد دچار اضطراب اجتماعی و گروه بهنجار وجود دارد. به طور کلی بر اساس یافته های این پژوهش، استرس موجب اختلال در عملکرد حافظه فعال گردید و در نهایت می توان استرس را به عنوان متغیر موثر و عامل در تعیین بخش قابل توجهی از واریانس عملکرد های شناختی و به ویژه حافظه و توجه مورد بررسی قرار داد.