رابطه سبک رهبری تحول آفرین و خودکارآمدی کارکنان
الموضوعات : فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتیسیده لیلا حسینی طبقدهی 1 , جواد خلعتبری 2
1 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد واحد ساری و عضو هیأت علمی واحد رامسر
2 - دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن
الکلمات المفتاحية: رهبری تحول آفرین, نفوذآرمانی, تحریک ذهنی, انگیزش الهام بخش, ملاحظات فردی و خودکارآمدی,
ملخص المقالة :
هدف این پژوهش بررسی رابطه سبک رهبری تحول آفرین با خودکارآمدی کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران بود . روش پژوهش از نوع همبستگی و جامعة آماری ، کلیه کارکنان دانشگاه های آزاد اسلامی پنج شهر استان مازندران شامل تنکابن ، چالوس ، ساری ، نکاء و بهشهر به تعداد 829 نفر بود. نمونة آماری از طریق جدول کرجسی و مورگان 265 نفر محاسبه شد که به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای بر اساس منطقه جغرافیایی انتخاب گردید. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه توانمندسازی روانشناختی اسپریتزر (1995) و پرسشنامه سبک رهبری باس و آوالیو (2000) بود. داده ها از طریق ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه تحلیل شد . یافته ها نشان داد که بین مؤلفه های سبک رهبری تحول آفرین (نفوذ آرمانی ، انگیزش الهام بخش ،تحریک ذهنی و ملاحظات فردی) با خودکارآمدی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد (p<0/01). افزون براین ، تحلیل رگرسیون نشان داد که از بین متغیرهای پیش بین ، نفوذ آرمانی بیشترین نقش را در پیش بینی خودکارآمدی کارکنان دارد.