مطالعه ی مقایسه ای سلامت روانی و عزت نفس دانشجویان جدید الورود با دانشجویان سال آخر
الموضوعات : فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتیعظیم قاسمزاده 1 , رحیم یونسی حمزه خانلو 2
1 - گروه مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی واحد پارس آباد مغان، پارس آباد مغان، ایران
2 - گروه مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی واحد پارس آباد مغان، پارس آباد مغان، ایران
الکلمات المفتاحية: سلامت روانی, عزت نفس, دانشجویان جدید الورود, دانشجویان سال آخر,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف مقایسه ی سلامت روانی و عزت نفس دانشجویان جدید الورود و سال آخر دانشگاه آزاد اسلامی پارس آباد، به روش توصیفی- تحلیلی انجام شد. جامعه ی آماری شامل کلیه ی دانشجـویان ورودی سال های 86 و 88 به تعداد 2302 نفر بوده که نمونهها با استفاده از فرمول کوکران، به روش نمونه گیری تصادفی طبقهای، از بین ورودی های سال 86 (69 زن و 206 مرد) و سال 88 (74 زن و 224 مرد) گزینش شدند. برای جمع آوری اطلاعات مورد نیاز، علاوه بر پرسشنامه ی مشخصات فردی، از پرسشنامه ی سلامت عمومی گلدبرگ و پرسشنامه ی عزت نفس آیزنگ استفاده شد. که در پژوهشهای مختلف برای آزمونهای گلدبرگ و آیزنگ، پایایی و روایی به ترتیب 88/0 و 790/0 گزارش شده است. به منظور بررسی و تحلیل داده ها از آزمون تحلیل واریانس چند متغیره استفاده شد. نتایج حاکی از آن بود که بین خرده مقیاس های سلامت روانی دانشجویان هم برحسب سال ورود به دانشگاه، و هم برحسب جنسیت، تفاوت معناداری وجود داشت. و دانشجویان جدید الورود در تمامی خرده مقیاس های سلامت روانی نسبت به دانشجویان سال آخر از سلامت بالاتری برخوردار بودند. دانشجویان دختر نسبت به پسر در خرده مقیاس های نشانه های بدنی، اضطراب و بی خوابی از سلامت پایین تری برخوردار بودند. اثر متقابل جنسیت در سال ورود به دانشگاه با هیچ کدام یک از خرده مقیاس های سلامت روانی دانشجویان، معنادار نبود. یافته های تحلیل واریانس عاملی، نشان داد که بین نمره ی کلی سلامت عمومی دانشجویان، بر حسب جنسیت و سال ورود به دانشگاه، تفاوت معناداری وجود دارد. هم چنین نتایج تحلیل واریانس عاملی، گویای آن بود که بین عزت نفس دانشجویان بر حسب سال ورود به دانشگاه و جنسیت، تفاوت معناداری وجود ندارد.