رابطه بین سرمایه های فکری و بهره وری در سازمان آموزش و پرورش
الموضوعات : فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتی
ملوک دیوانگاهی
1
(
استادیار گروه علوم تربیتی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس
)
معصومه بشیری
2
(
دانش آموخته کارشناسی ارشد ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن
)
الکلمات المفتاحية: بهره وری, سرمایه های فکری, بعد ساختاری, بعد رابطه ای, بعد انسانی,
ملخص المقالة :
هدف اصلی پژوهش حاضر ، بررسی رابطه بین سرمایه های فکری و بهره وری در سازمان آموزش و پرورش استان گیلان بود. پژوهش به روش توصیفی (همبستگی) انجام شد و جامعه آماری پژوهش را کلیه کارکنان سازمان آموزش استان گیلان در سال تحصیلی 1389 - 90 به تعداد 1608 نفر تشکیل می دادند، نمونه پژوهش حاضر بر اساس جدول مورگان و با توجه به حجم جامعه 310 نفر تعیین گردید. ابزار پژوهش شامل دو مقیاس : الف- سرمایه های فکری با سه بعد (انسانی ، ساختاری و رابطه ای) و ب- بهره وری با 21 سؤال در مقیاس لیکرت بود. داده های گردآوری شده با استفاده از آزمونهای تحلیل رگرسیون چندگانه و ضریب همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل شدند. یافته های به دست آمده از تحقیق نشان داد که بین سرمایه های فکری و ابعاد آن با بهره وری سازمان آموزش و پرورش رابطه مثبت و معنادار وجود دارد و ابعاد (رابطه ای ، ساختاری و انسانی) سرمایه های فکری توان پیش بینی میزان بهره وری سازمان آموزش و پرورش را دارند.