مقایسه تأثیر جمله بندی های مجدد زمینه ای، مفهومی بر فرایند حل مسایل کلامی ریاضی
الموضوعات : فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتیمجید حق وردی 1 , احمد شاهورانی سمنانی 2 , محمد سیفی 3
1 - عضو هیات علمی گروه ریاضی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اراک
2 - عضو هیات علمی گروه ریاضی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران
3 - عضو هیات علمی گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اراک
الکلمات المفتاحية: حل مساله, تغییر جمله بندی مفهومی, تغییرجمله بندی زمینه ای, مساله کلامی ریاضی,
ملخص المقالة :
این مقاله با هدف مقایسه اثربخشی تغییر جمله بندی های زمینه ای، مفهومی و ترکیب آنها بر تسهیل فرایند حل مسایل کلامی ریاضی انجام گردید. در این مطالعه، 80 دانش آموز پایه هفتم به صورت تصادفی به یکی از شرایط مذکور، و یک گروه کنترل گمارده شدند. شرکت کنندگان ابتدا به یک آزمون متشکل از شش مساله کلامی به عنوان پیش آزمون ( T) پاسخ دادند و سپس کلیه آنها، به جز گروه کنترل، یکی از انواع آزمون های جمله بندی مجدد مسایل کلامی ( T ، T، T) را پاسخ دادند. به گروه کنترل برای بار دوم هم ( T) داده شد. نتایج این مطالعه نشان داد که انواع جمله بندی های مجدد زمینه ای، مفهومی و ترکیب آنها، تأثیر معنی دار متفاوتی بر تسهیل حل مسایل کلامی ندارند.