بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای مقابلهای اسلام برگرفته از آیات قرآن بر کاهش اضطراب دختران دبیرستانهای اهواز
الموضوعات : فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتیصدیقه معرف زاده 1 , منصور سودانی 2 , عبداله شفیع آبادی 3
1 - کارشناس ارشد مشاوره دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات خوزستان
2 - عضو هیأت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز
3 - عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
الکلمات المفتاحية: مهارتهای مقابله ای اسلام, آیات قرآن, اضطراب آشکار, اضطراب پنهان,
ملخص المقالة :
هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای مقابلهای اسلام برگرفته از آیات قرآن بر کاهش اضطراب دختران دبیرستانهای ناحیه 4 شهر اهواز در سال تحصیلی 1388 بود. روش پژوهش از نوع شبه تجربی و طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل و آزمون پیگیری است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر دبیرستانهای ناحیه 4 آموزش و پرورش شهر اهواز میباشد که در سال تحصیلی 89-1388 به تحصیل اشتغال داشتند. نمونه آماری آن 50 نفر از دانشآموزان دبیرستانهای ناحیه 4 شهر اهواز که به صورت تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدند. نمـونه کلیـه دانشآمـوزان این مقطـع که به وسیله پرسشنامه اضطراب، میزان اضطراب آنها سنجیده شده است و تعداد 50 نفر که بالاترین نمرات را در آزمون مذکور کسب کرده بودند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه (25 نفر گروه آزمایش و 25 نفر گروه گواه) تقسیم شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه اضطراب کتل بود. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش مهارتهای مقابلهای اسلام برگرفته از آیات قرآن باعث کاهش اضطراب دختران دبیرستانی گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل شده است.