ارتباط ابعاد کمال گرایی با مهارت های مقدماتی ریاضی دانشجویان
الموضوعات : فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتیبهاره سلیمانی 1 , قاسم رکابدار 2
1 - عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آبادان
2 - عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آبادان
الکلمات المفتاحية: کمال گرایی, مقیاس کمال گرایی فراست, آموزش ریاضی, عملکرد ریاضی,
ملخص المقالة :
هدف این مطالعه بررسی ارتباط ابعاد کمال گرایی با مهارت های مقدماتی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد آبادان در ریاضیات بود. به این منظور نمونه ای شامل 300 دانشجو (175 مذکر و 125 مؤنث) که در نیمسال دوم سال تحصیلی 88-1387 در درس ریاضیات پایه و عمومی ثبت نام کرده بودند بصورت تصادفی خوشه ای انتخاب گردید. برای سنجش کمال گرایی از مقیاس کمال گرایی چند بعدی فراست استفاده شد. این مقیاس شامل خرده مقیاس های احساسات والدین، نگرانی در مورد اشتباهات، تردید درباره اقدامات، نظم و معیارهای شخصی می باشد. همچنین از 15 سؤال 5 گزینه ای برای آزمون مهارت های مقدماتی دانشجویان در ریاضی استفاده گردید. برای تحلیل داده ها از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون خطی چندگانه استفاده شد. نتـایج بدسـتآمده بیـانگر ارتباط مثبت کمال گرایی در معیارهای شخصی با مهـارت های مقـدماتی ریاضـی و ارتباط منفی بین کمال گرایی در تردید درباره اقدامات با مهارتهایمقدماتیریاضی می باشد.نتایج این مطالعه نشان می دهد که در آموزش ریاضی عامل عاطفی کمال گرایی باید در کنار بقیه عوامل عاطفی نظیر اضطراب ریاضی و نگرش نسبت به ریاضی باید مورد توجه قرار گیرد.