رابطه پافشاری با راهبردهای یادگیری و مطالعه در دانش آموزان: نقش تعدیل گر مقطع تحصیلی
الموضوعات : فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتیسعیده بافتی 1 , محدثه بخشی پور 2
1 - گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
2 - گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
الکلمات المفتاحية: پافشاری, راهبردهای یادگیری و مطالعه, مقطع تحصیلی,
ملخص المقالة :
هدف از پژوهش حاضر تبیین رابطه پافشاری با راهبردهای یادگیری و مطالعه در دانش آموزان: نقش تعدیل گر مقطع تحصیلی بود. پژوهش بر اساس هدف، کاربردی و روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش دانش آموزان مقطع ابتدایی و متوسطه شهرستان سمنان هستند. روش نمونه گیری از نوع غیراحتمالی در دسترس است و تعداد 320 نفر به عنوان نمونه در این پژوهش مورد مطالعه قرار گرفتند که از بین 320 نفر تعداد 160 نفر در مقطع ابتدایی و 160 نفر در مقطع متوسطه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه های راهبردهای یادگیری و مطالعه و پرسشنامه پافشاری بود و برای بررسی صحت و سقم آن از روایی و پایایی استفاده گردید. روش تجزیه و تحلیل داده ها حداقل مربعات جزیی بوده و از نرم افزار اموس استفاده شد. نتیجه پژوهش نشان داد که بین پافشاری با راهبردهای یادگیری و مطالعه و تمامی مولفه های آن رابطه مستقیم دارد (آماره معنی داری 599/14) اما نقش تعدیلگر مقطع تحصیلی در روابط بین پافشاری با راهبردهای یادگیری و مطالعه در دانش آموزان تایید نشد.
ایزان, محسن, قادری, مصطفی و شیربگی, ناصر. (1398). ارائه الگوی بومی نظارت آموزشی معلم-محور در مدارس ابتدایی. اندیشه های نوین تربیتی. 15(3): 140 – 113.
حدادی، محمدحسین و صدری, ندا. (1399). بررسی مقایسهای روش تدریس معلممحور و روش تدریس متعلممحور در آموزش دستور زبان آلمانی به عنوان زبان خارجی. پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی.10(4): 733 – 722.
رشید، خسرو؛ سلطانی، امیر؛ کردنوقایی، رسول و کریمی، کامبیز، 1399، تأثير مهارت هاي مطالعۀ آزاد بر عادات مطالعه، نگرش به مطالعه و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان، تحقیقات اطلاع رسانی و کتابخانه های عمومی، 26(4): 722-753
فرامرزی، حمید؛ بهروزی، ناصر و فرزادی، فاطمه، 1398، رابطه پیشایندهای عواطف علمی، هویت علمی و اهداف پیشرفت با پیشرفت علمی دانش آموزان، روانشناسی مدرسه، 8(2): 91-112
قدم پور عزت الله، خلیلی گشنیگانی زهرا و رضاییان مهدی. (1397).تأثیر آموزش بسته فراشناختی (تفکر انتقادی، حل مسئله و فراشناخت) بر انگیزش و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پسر دوره دوم متوسطه. آموزش و ارزشیابی. 11(42): 90 – 72.
مرادی، خدیجه، 1398، رابطه مؤلفه های تحول مثبت نوجوانی با پيشرفت تحصيلی دانش آموزان، علوم روانشناختی، 18(77): 627-634
مهربان، سیدعلی؛ کرمی، ابوالفضل؛ اسدزاده، حسن و ستوده اصل، نعمت، 1398، تدوین مدل ساختاری برای پیش بینی پیشرفت علمی از طریق سبکهای فرزندپروری و تعامل والد- فرزندی در دانشآموزان دوره متوسطه دوم شهر تهران، خانواده و پژوهش، شماره 43: 7-25
Cairns, D., Areepattamannil, S.(2022). Teacher-Directed Learning Approaches and Science Achievement: Investigating the Importance of Instructional Explanations in Australian Schools. Res Sci Educ 52, 1171–1185
Díaz, M. A., Zapata, N. A., Diaz, H. H., Arroyo, J. A., & Fuentes, A. R. (2019). Use of learning strategies in the university. A case study. Propósitos y Representaciones Monographic: Advances on Qualitative Research in Education, 7(1), 10–32.
Hartikainen, J., Haapala, E.A., Poikkeus, AM. et al. (2022).Classroom-based physical activity and teachers’ instructions on students’ movement in conventional classrooms and open learning spaces. Learning Environ Res. https://doi.org/10.1007/s10984-022-09411-3
Juste, M. P., & López, B. R. (2010). Learning strategies in higher education. International Journal of Learning, 17(1), 259–274. doi: 10.18848/1447-9494/CGP/v17i01/46813.
Khan S.,(2019). A comparative analysis of emotional intelligence and intelligence quotient among Saudi business students’ toward academic performance, Int. J. Eng. Bus. Manag. 11
Lavrijsen, J., Vansteenkiste, M., Boncquet, M., & Verschueren, K. (2021). Does motivation predict changes in academic achievement beyond intelligence and personality? A multitheoretical perspective. Journal of Educational Psychology. Advance online publication. https://doi.org/10.1037/edu0000666
Mathew G., R. Agha, J. Albrecht, P. Goel, I. Mukherjee, P. Pai, et al., STROCSS 2021: strengthening the reporting of cohort, cross-sectional and case-control studies in surgery, Intern. J. Surgery Open 37 (2021), 100430.
Montero, C. R., & Arizmendiarrieta, B. S. Y. (2017). The effectiveness of a learning strategies program for university students. Psicothema, 29(4), 527–532.
Muelas, A., & Navarro, E. (2015). Learning strategies and academic achievement. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 165, 217–221. doi: 10.1016/j.sbspro.2014.12.625, Proceeding in CPSYC 2014.
Putwain, D. W., Schmitz, E. A., Wood, P., & Pekrun, R. (2020). The role of achievement emotions in primary school mathematics: Control–value antecedents and achievement outcomes. British Journal of Educational Psychology. https://doi.org/10.1111/bjep.12367
Rosário, P., Núñez, J. C., Trigo, L., Guimarães, C., Fernández, E., Cerezo, R., Fuentes, S., Orellana, M., Santibáñez, A., Fulano, C., Ferreira, Â., & Figueiredo, M. (2015). Transcultural analysis of the effectiveness of a program to promote self-regulated learning in Mozambique, Chile, Portugal, and Spain. Journal of Higher Education Research and Development, 34(1), 173–187. doi: 10.1080/07294360.2014.935932.
Saud W.I.,(2019). Emotional intelligence and its relationship to academic performance among Saudi EFL undergraduates, Int. J. High. Educ. 8 (6) 222–230.
Schweder, S.(2020). Mastery goals, positive emotions and learning behavior in self-directed vs. teacher-directed learning. Eur J Psychol Educ 35, 205–223 (2020). https://doi.org/10.1007 /s10212-019-00421-z
Schweder, S., Raufelder, D.(2022). Examining positive emotions, autonomy support and learning strategies: Self-directed versus teacher-directed learning environments. Learning Environ Res 25, 507–522
Shehzad, M. W., Razzaq, S., Dahri, A. S., & Shah, S. K. (2019). The association between reading self-efficacy beliefs and meta cognitive reading strategies among Saudi PYP students. The Dialogue, 14(2), 32–43.
Shi, H. (2017). Learning strategies and classification in education. Institute for Learning Styles Journal, 1, 24–36.
Tan, R. E. (2019). Academic self-concept, learning strategies and problem-solving achievement of university students. European Journal of Education Studies, 6(2), 287–303.
Vega-Hernández, M. C., Patino-Alonso, M. C., Cabello, R., Galindo-Villardón, M. P., & Fernández-Berrocal, P. (2017). Perceived emotional intelligence and learning strategies in Spanish university students: A new perspective from a canonical non-symmetrical correspondence analysis. Front Psychology, 8. doi: 10.3389/fpsyg.2017.01888.
Verbree, AR., Hornstra, L., Maas, L. et al. (2023). Conscientiousness as a Predictor of the Gender Gap in Academic Achievement. Res High Educ 64, 451–472
Ye, H., Liang, B., Ng, OL. et al.(2023). Integration of computational thinking in K-12 mathematics education: a systematic review on CT-based mathematics instruction and student learning. IJ STEM Ed 10, 3.
Zvoch, K., Holveck, S. & Porter, L.(2021). Teaching for Conceptual Change in a Density Unit Provided to Seventh Graders: A Comparison of Teacher- and Student-Centered Approaches. Res Sci Educ 51, 1395–1421