رابطه باورهای هستهای ضداجتماعی، اضطراب اجتماعی و هیجان تحصیلی با توجه به نقش واسطهای اجتناب تجربهای و حل مساله اجتماعی در دانشآموزان 15 تا 18 ساله
الموضوعات : فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتیحسین رضاپور 1 , منصوره بهرامی پور اصفهانی 2 , هاجر ترکان 3
1 - دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
2 - استادیار، گروه روانشناسی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
3 - استادیار، گروه روانشناسی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
الکلمات المفتاحية: حل مساله اجتماعی, اضطراب اجتماعی, هیجان تحصیلی, اجتناب تجربهای, باورهای هستهای ضد اجتماعی,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه باورهای هستهای ضداجتماعی، اضطراب اجتماعی و هیجان تحصیلی با توجه به نقش واسطهای اجتناب تجربهای و حل مساله اجتماعی در دانشآموزان 15 تا 18 ساله انجام شد. روش تحقیق از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ نوع دادهها و نحوه پژوهش توصیفی- همبستگی میباشد. جامعه آماری شامل دانشآموزان پسر مقطع دبیرستان نوبت دوم ناحیه 2 آموزش و پرورش در سال تحصیلی 1401-1400 در شهر اصفهان که 3000 نفر میباشند. از این میان با روش نمونهگیری خوشهای و بااستفاده از جدول مورگان تعداد 341 نفر بهعنوان نمونه انتخاب گردید. به منظور گردآوری دادهها از پرسشنامههای باورهای هستهای ضداجتماعی (آپشه و دی-مئو، 2012)، اضطراب اجتماعی نوجوانان (پاکلک، 2004)، هیجان تحصیلی (پکران و همکاران، 2002)، اجتناب تجربهای پذیرش و عمل (باند و همکاران ،2011) و توانایی حل مساله اجتماعی (درزیلا و همکاران، 2011) استفاده گردید. اطلاعات جمعآوریشده با استفاده نرمافزارهای SPSS-24 و AMOS-26 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که اجتناب تجربهای نقش واسطهای در ارتباط میان متغیرهای عنوانشده را به خوبی ایفا کرده و تمامی اثرات در سطح 05/0 معنادار بوده و بجز در مورد اثر مستقیم باورهای هستهای ضداجتماعی بر حل مساله اجتماعی سطح 01/0 قابل تعمیم خواهد بود.
_||_