اثربخشی بازی های مبتنی بر کنش های اجرایی عصب شناختی بر مهارت درک زمان و حافظه کاری کودکان با اختلال خواندن
الموضوعات : فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتیآتوسا مسعودی 1 , فاطمه نورا اشرفی 2 , تهمینه حسینی 3 , حمیده مجیدی نیا 4
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه روان شناسی، واحد شهر کرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران
2 - گروه روانشناسی، مؤسسه آموزش عالی غیر انتفاعی هشت بهشت، اصفهان، ایران
3 - کارشناسی ارشد، گروه مشاوره و راهنمایی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
4 - گروه روانشناسی، واحد گچساران، دانشگاه آزاد اسلامی، گچساران، ایران
الکلمات المفتاحية: حافظه کاری, بازی, اختلال خواندن, درک زمان, کنشهای اجرایی عصبشناختی,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی بازیهای مبتنی بر کنشهای اجرایی عصبشناختی بر مهارت درک زمان و حافظه کاری کودکان با اختلال خواندن انجام شد. این پژوهش با روش نیمه آزمایشی و با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه کودکان با اختلال خواندن مراکز اختلال یادگیری شهر تهران در سال تحصیلی 1401 -1402 بود. روش نمونهگیری در دسترس بود و با این روش 30 کودک با اختلال خواندن که در آزمون اختلال خواندن از خط برش بالاتر برخوردار بودند، انتخاب شده و به دو گروه مساوی آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) به شیوه تصادفی گمارش شدند. ابزارهای پژوهش شامل آزمون غربالگری تشخیص اختلال در خواندن (شفیعی و همکاران، 1387)، آزمون رایانهای بازتولید زمان (سال) (1390) و آزمون حافظه کاری کورنولدی (CWMT) (1998) بود. گروه آزمایش به مدت 11 جلسه 45 دقیقهای بازیهای مبتنی بر کنشهای اجرایی عصبشناختی دریافت کرد. یافتهها با استفاده از تحلیل کوواریانس مورد تحلیل قرار گرفت و نتایج نشان داد بازیهای مبتنی بر کنشهای اجرایی عصبشناختی موجب بهبود مهارت درک زمان و حافظه کاری گروه آزمایش شد.
_||_