نقش واسطه ای خود تعیین گری در رابطه بین ادراک از جو مدرسه با اشتیاق تحصیلی دانش آموزان دوره متوسطه
الموضوعات : فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتی
1 - دانشیار گروه علوم تربیتی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران.
الکلمات المفتاحية: خودتعیین گری, ادراک از جو مدرسه, اشتیاق تحصیلی,
ملخص المقالة :
هدف از این پژوهش تعيين نقش میانجی خود تعیین گری در رابطه بین ادراک از جو مدرسه با اشتیاق تحصیلی دانش آموزان دوره متوسطه مي باشد. روش تحقیق بر حسب هدف کاربردی و بر حسب نحوه گرد آوری داده ها توصیفی از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماري تحقیق حاضر شامل دانش آموزان دختر دوره متوسطه شهرستان شهريار بود که تعداد آنها در سال تحصيلي 1401-1402 بيش از 1000 نفر بوده است. روش نمونه گیری تصادفی طبقه اي بود و حجم نمونه لازم 278 نفر بر اساس جدول مورگان انتخاب شد. ابزار جمع آوري اطلاعات، پرسشنامه خود تعیین گری دسی وریان، (۱۹۸۵) پرسشنامه جو مدرسه توسط پاشیاردیس (2000) مقیاس اشتیاق تحصیلی فردریکز، بلومنفیلد، پاریس(۲۰۰۴) بوده است . پایایی پرسشنامه ها با روش آلفاي كرونباخ و ضريب بالاي 75/. مورد تاييد قرار گرفت. براي تحليل داده ها از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر استفاده شده است. نتایج حاکی از آن است که خود تعیین گری در رابطه بین ادراک از جو مدرسه با اشتیاق تحصیلی دانش آموزان دوره متوسطه نقش میانجی دارد.لذا نتيجه گرفته مي شود كه با فراهم سازي زمينه ارتقاي ادراك مطلوب تر از جو مدرسه و كمك به ارتقاي خودتعيين گري دانش آموزان مي توان اشتياق آنها را به مدرسه و فرايندهاي ياددهي-يادگيري بيشتر ارتقاء داد.
_||_