عوامل مؤثر بر تنبلی دانش آموزان و راهبردهای بهبود آن به شیوه نظریه داده بنیاد
الموضوعات : فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتیشهلا عسگری 1 , فرهاد شفیع پور 2
1 - کارشناسی ارشد گروه روانشناسی و مشاوره، واحد تیران، دانشگاه آزاد اسلامی، تیران، ایران
2 - دانشیار گروه مدیریت آموزشی، واحد محلات، دانشگاه آزاد اسلامی، محلات، ایران
الکلمات المفتاحية: تنبلی, سهل انگاری, نامیدی, ناخشنودی تحصیلی,
ملخص المقالة :
هدف تحقیق حاضر، شناسایی عوامل مؤثر بر تنبلی دانش آموزان دوره ابتدایی و راهبردهای بهبود آن بوده است. روش تحقیق، کیفی از نوع نظریه داده بنیاد بوده است. محیط پژوهش شامل کلیه معلمان دوره ابتدایی شهرستان نجف آباد(1609 استخدام دولتی و 232 نفر استخدام مدارس غیرانتفاعی)در سال تحصیلی1401-1400بوده است.شیوه نمونه گیری تا حد اشباع نظری به تعداد 33 نفر ادامه یافت. برای غنی سازی داده ها نیز از مقالات علمی منتشر شده در رابطه با تنبلی دانش آموزان استفاده بعمل آمد.ابزار تحقیق شامل مصاحبه عمیق و غیرساختاریافته بوده است.برای تجزیه و تحلیل داده از روش کُد گذاری باز، کُد گذازی محوری و کُد گذاری انتخابی استفاده گردید. بطور کلی نتایج تحقیق نشان داد، شرایط علّی تنبلی دانش آموزان مشتمل بر 8 کُد گزینشی 1.نااُمیدی 2.سهل انگاری 3.خودپنداره منفی؛ 4.نداشتن انگیزه؛ 5.نداشتن اعتمادبه نفس(بی اعتمادی به خود، از دست دادن خودباوری)؛ 6.نداشتن دلبستگی تحصیلی؛ 7.نداشتن تلاش تحصیلی؛ 8. ناخشنودی تحصیلی بوده است. شرایط زمینه ای بهبود تنبلی دانش آموزان شامل 3 کُد گزینشی 1. کشف هوش دانش آموز؛ 2. تبلور سازی هوش دانش آموز و 3. ابراز وجود دانش آموز بوده است. شرایط راهبردی بهبود تنبلی دانش آموزان شامل 2 کُد گزینشی 1. راهبردهای فراشناختی؛ 2. راهبردهای شناختی بوده است. شرایط مداخله ای بهبود تنبلی دانش آموزان شامل 2 کُد گزینشی 1. تأثیر اطرافیان؛ و2. اُفت تحصیلی بوده است. پیامدهای بهبود تنبلی دانش آموزان شامل 3 کُد گزینشی 1. تلاش و کوشش؛ 2. امید به آینده؛ و 3. دلبستگی تحصیلی بوده است.
_||_