تاثیر آموزش مهارت یادگیری پس ختام (PQ4R) بر عملکرد، رضایت و اشتیاق تحصیلی دانشآموزان پایه پنجم ابتدایی شهر اردکان
الموضوعات : فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتیمهدی شمالی احمدابادی 1 , سیروس منصوری 2 , عاطفه برخورداری احمدآبادی 3
1 - دکتری روانشناسی، سازمان آموزش و پرورش، اردکان، یزد، ایران
2 - استادیار گروه علوم تربیتی،دانشکده علوم انسانی، دانشگاه اراک، اراک، ایران
3 - کارشناسی ارشد گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، مرکز میبد، ایران
الکلمات المفتاحية: مهارتهای مطالعه, پسختام, رضایتتحصیلی, اشتیاقتحصیلی, موفقیتتحصیلی,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف تاثیر آموزش مهارت یادگیری پس ختام (PQ4R) بر عملکرد، رضایت و اشتیاق تحصیلی دانشآموزان انجام شد. روش پژوهش، نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون– پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری تمام دانشآموزان پایه پنجم مدارس شهر اردکان در سال تحصیلی 99 - 1398 بود. با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس 32 نفر به عنوان نمونه انتخاب و به صورت تصادفی در دوگروه 16 نفری (آزمایش و گواه) جایگزین شدند. شرکتکنندکان در مراحل پیش آزمون و پسآزمون به پرسشنامههای رضایت تحصیلی بحرانـی و جوکـار (1378)، اشتیاق تحصیلی فردریکز، بلومنفیلد و پاریس (2004) و نیز آزمون عملکردی محقق ساخته پاسخ دادند. گروه آزمایش آموزش مهارتهای مطالعه را در 8 جلسه یک ساعته و هرهفته دو جلسه دریافت کردند در صورتی که گروه گواه هیچگونه مداخلهای را طی مدت زمان انجام پژوهش دریافت ننموند. در پایان نیز دادههای پژوهش با روش تحلیل کوواریانس و در سطح معنیداری 05/0 تحلیل شدند. نتایج نشان داد که میانگین نمرات رضایتتحصیلی، اشتیاقتحصیلی و موفقیتتحصیلی گروه آزمایش نسبت به گروه گواه، در مرحله پسآزمون افزایش معناداری پیدا کرده است (001/۰>p). بر اساس نتایج پژوهش، مهارت یادگیری پس ختام (PQ4R) میتواند به عنوان یک روش مداخلهای موثر در بهبود مولفه های مرتبط موفقیتتحصیلی دانشآموزان مورد توجه قرار گیرد.
_||_