مقایسه شیوه های فرزند پروری والدین کودکان زورگو و عادی در دانش آموزان مدارس ابتدایی پسرانه منطقه 5 تهران
الموضوعات : فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتیفرخنده مفیدی 1 , کامران مام قادری 2 , مسعود نجاری 3 , علی خضرنژاد 4
1 - استاد گروه آموزش و پرورش، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
2 - گروه آموزش ابتدایی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
3 - گروه روانشناسی، جهاد دانشگاهی، سقز، کردستان، ایران
4 - 4) آموزش و پرورش استان کردستان، سنندج، ایران
الکلمات المفتاحية: شیوه های فرزند پروری, زورگویی, کودک زورگو,
ملخص المقالة :
چکیده پژوهش حاضر با هدف مقایسه سبکهای فرزندپروری والدین کودکان زورگو با والدین کودکان عادی به روش علی– مقایسهای انجام شد. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشآموزان پسر ششم ابتدایی منطقه پنج تهران و والدین آنها به تعداد 3796 نفر تشکیل دادند که بر اساس جدول کرجسی و مورگان تعداد نمونه 350 نفر برآورد گردید. روش نمونهگیری، تصادفی خوشهای چند مرحلهای بود که با استفاده از پرسشنامههای زورگو-زورپذیر اولویوس (1996) و پرسشنامه سبکهای فرزندپروری بامریند (1972)، تعداد 300 پرسشنامه (به علت ناقص بودن برخی پرسشنامهها و عدم جوابگویی به آنها) کامل جمعآوری شد. پایایی پرسشنامهها در پژوهش حاضر از طریق روش آلفای کرونباخ به ترتیب 83% و 76% بدست آمد. جهت تحلیل دادهها از آزمون آماری t مستقل استفاده گردید. نتایج به دست آمده نشان داد که از لحاظ آماری تفاوت معناداری بین شیوههای فرزندپروری والدین کودکان زورگو و عادی وجود دارد و شیوه فرزندپروری سهلگیرانه در والدین کودکان زورگو غالب است و همچنین شیوه فرزندپروری مقتدارانه در والدین کودکان عادی غالب است.
_||_