بررسی نقش سایش اجتماعی در رابطه بین قلدری و سکوت سازمانی در آموزش و پرورش
الموضوعات : فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتییوسف خادمی 1 , صدرالدین ستاری 2 , یوسف نامور 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران
2 - دانشیار گروه علوم تربیتی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران
3 - دانشیار گروه علوم تربیتی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران
الکلمات المفتاحية: سکوت سازمانی, قلدری, سایش اجتماعی,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف تبیین رابطه قلدری با سکوت سازمانی با نقش میانجی سایش اجتماعی انجام شد. روش تحقیق از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ نوع دادهها و نحوه اجرای پژوهش، توصیفی- همبستگی میباشد. جامعه آماری، کارکنان و مدیران مدارس شهری آموزشوپرورش استان اردبیل که1850 نفر میباشند، بودند و برای انتخاب حجم نمونه که با روش نمونهگیری خوشهای و با بهکارگیری نرمافزار Sample powerانجام شد، 318 نفر به عنوان نمونه انتخاب گردید. به منظور گردآوری دادهها، از پرسشنامههای سایشاجتماعی حمزه (2018)، قلدری آنجوم و همکاران (2019) و سکوت سازمانی نول و همکاران (2021) استفاده گردید که پایایی پرسشنامهها با آلفای کرونباخ به ترتیب 94/0، 95/0و 88/0 برآورد شد. اطلاعات جمعآوری شده با استفاده از نرمافزار spss26 و Amos26 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. رابطة بین سازههای مدل پژوهش با مدلسازی معادلات ساختاری آزمون شد. نتایج پژوهش نشان داد قلدری با سکوتسازمانی رابطه مثبت و معنادار دارد. همچنین سایش اجتماعی نیز بر سکوت سازمانی تأثیر میگذارد و نقش میانجی در رابطه بین قلدری و سکوت سازمانی داشت.
_||_