شناسایی و رتبهبندی ابعاد استقلال دانشگاهی با رویکرد علتگرا (مطالعه موردی دانشگاه آزاد اسلامی مازندران)
الموضوعات : فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتی
1 - معاون هماهنگی دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران
الکلمات المفتاحية: دانشگاه آزاد اسلامی, استان مازندران, استقلال دانشگاهی, علتگرا,
ملخص المقالة :
یکی از عوامل موفقیت نظامهای آموزشی در کشورهای پیشرفته، استقلال محیطهای آموزش عالی محسوب میشود. لذا هدف کلی پژوهش ، شناسایی و رتبهبندی ابعاد استقلال دانشگاهی با رویکرد علتگرا با مطالعه موردی در دانشگاه آزاد اسلامی مازندران میباشد. روش پژوهش توصیفی بوده جامعه آماری اعضای هیات علمی به تعداد 1537 نفر که به روش نمونهگیری تصادفی طبقه ای بر اساس رتبه علمی (مربی،استادیار،دانشیار و استاد) 308 نفر انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محققساخته با 37 سوال بوده که روایی آن به تأیید متخصصان رسید. مقدار آلفای کرونباخ پرسشنامه نیز بالای 7/0 محاسبه شد که پایایی آن را به تایید رساند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل عاملی تاییدی و نرمافزارهای SPSS و PLS استفاده شد. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که، استقلال دانشگاهی با رویکرد علتگرا دارای دو بُعد استقلال سازمانی و استقلال مالی است. همچنین در بین ابعاد استقلال دانشگاهی با رویکرد علتگرا، بیشترین رتبه را بُعد استقلال مالی و کمترین رتبه را بُعد استقلال سازمانی دارا هستند.
_||_