تحلیل عملکردی مدارس معماری زمینه محور بر ارزیابی کیفی و نحوه آموزش پذیری دانشجو با تکیه بر مباحث روانشناسی محیطی در معماری
الموضوعات : فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتی
1 - دکتری معماری، گروه معماری، واحد یزد.دانشگاه آزاد اسلامی ، یزد، ایران .
الکلمات المفتاحية: آموزش, روانشناسی محیطی, اجتماعپذیری مکان, معماری سرزمینی,
ملخص المقالة :
در این مقاله هدف براین مبنا قرارگرفت که معرفی عوامل نهفته و آشکار در بستر و زمینه معماری که می توانند در فرایند آموزش پذیری مخاطب از آن مؤثر باشند، از زاویه ای جدید مورد تبیین قرارگیرد؛ بنابراین از "نظریه داده بنیاد" استفاده شد و برای اثبات کارایی این روش دانشکده معماری یزد به عنوان مطالعه موردی انتخاب شد. تحلیل اطلاعات براساس سه روش کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی (گزینشی) انجام شد. سپس براساس نظریات استراوس و کوربین، روش های اعتبارسنجی پژوهش های کیفی در این پژوهش اعمال شد. یافته های حاصل از این پژوهش در مرحله نهایی به 28 کد باز، 16 کد محوری و 6 کدانتخابی رسید و الگوی پارادایمی به شرح زیر سازماندهی شد: 1. متغیرهای علی 2. متغیرهای زمینه ای 3. متغیرهای مداخله گر 4.پدیده یا مقوله محوری 5. راهبردها 6. پیامدها و نتایج. نتایج این پژوهش حاکی از این است که با نزدیک کردن اهداف آموزش آکادمیک به اصول اجرایی از یک سو و بازشناسی ارزش های هویت ساز درنگاه ارزیابانه به مکان از سوی دیگر می توان به تلفیق درست قابلیتهای پیدا و پنهان کالبد آموزشی در راستای تربیت روان شناسانه مخاطب نائل گشت.
_||_