مقایسه تاثیر بازیهای کامپیوتری خشن و آموزشی بر حافظه کاری و سرعت پردازش کودکان دوره ابتدایی
الموضوعات : فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتیاحد آهنگر انزابی 1 , شیرین زینالی 2 , سهیلا انواری 3
1 - گروه روانشناسی، دانشگاه ازادشبستر
2 - استادیار گروه روانشناسی دانشگاه ارومیه
3 - دانشگاه ازاد شبستر
الکلمات المفتاحية: ببازی کامپیوتری خشن, بازی کامپیوتری آموزشی, حافظه کاری و سرعت پردازش,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر، مقایسه تاثیر بازیهای کامپیوتری خشن و آموزشی بر حافظه کاری و سرعت پردازش دانشآموزان دوره ابتدایی شهر تبریز است، روش پژوهش پس رویدادی بود و جامعه آماری کودکان مقطع ابتدایی ناحیه 2تبریز با تعداد 82500نفر است. بدین منظور تعداد 150 نفر کودک به روش در دسترس انتخاب شد (50 نفر در گروه بازی های کامپیوتری آموزشی، 50 نفر در گروه بازیهای کامپیوتری خشن و 50 نفر در گروه بدون سابقه بازی ). ملاک تخصیص به گروهها، انجام بازی خشن و آموزشی در طی یکسال اخیر به مدت حداقل 7 ساعت یا بیشتر در طول هفته بود. ملاک تخصیص در گروه بدون سابقه بازی، عدم انجام بازی کامپیوتری یا انجام حداکثر یک ساعت بازی هفتگی کامیپوتری در هفته بود. دانش آموزان به آزمون های حافظه قعال (توالی عدد-حروف، ظرفیت عدد) و سرعت پردازش (نمادیابی و رمز نویسی) در آزمون وکسلر چهار پاسخ دادند و در نهایت دادههای گردآوری شده مورد تحلیل قرار گرفت، نتایج تحلیل با نرم افزار SPSS و آزمون تحلیل واریانس چندراهه نشان داد که بین افراد با تجربه بازی کامپیوتری خشن، آموزشی و بدون بازی کامپیوتری در حافظه قعال تفاوت وجود داشت و این تفاوت به نفع گروه بازی آموزشی کامپیوتری معنادار بود. همچنین نشان داد که بین افراد سابقه بازی کامپیوتری خشن، آموزشی و بدون سابقه بازی کامپیوتری در سرعت پردازش تفاوت وجود دارد و این تفاوت به نفع گروه بازی آموزشی کامپیوتری معنادار بود (001/0>P). مطالعه حاضر نشان میدهد نوع بازی کامپیوتری یکی از متغیرهای مهم و تاثیر گذار بر فرایندهای شناختی است.
_||_