بررسی تأثیر هوش فرهنگی بر کارآفرینی دانشگاهی جهت ارائه مدل
الموضوعات : فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتیمحمد صالحی 1 , ترانه عنایتی 2 , فرهاد نورایی 3
1 - دانشیار گروه مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
2 - دانشیار گروه مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
3 - دانش آموخته دکتری گروه مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
الکلمات المفتاحية: کارآفرینی دانشگاهی, هوش فرهنگی, فراشناختی, رفتاری, شناختی, انگیزشی,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش، بررسی تأثیر هوش فرهنگی بر کارآفرینی دانشگاهی جهت ارائه مدل بود. پژوهش از نظر هدف کاربردی بود که به روش توصیفی از نوع پیمایشی انجام شد. جامعه آماری شامل اعضای هیأت علمی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان به تعداد 638 نفر بودند. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقهای بر حسب درجه واحد دانشگاهی و با فرمول کوکران، 240 نفر نمونه انتخاب گردید. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه کارآفرینی دانشگاهی محقق ساخته و پرسشنامه هوش فرهنگی انگ و همکاران با پایایی 71/0 و 83/0 بود. روایی پرسشنامه ها توسط متخصصان تأیید شد. جهت تجزیه وتحلیل دادهها از آزمون تی تک نمونهای و معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد که هوش فرهنگی در وضعیت مطلوبی بود. بررسی وضعیت ابعاد تشکیل دهنده هوش فرهنگی حاکی از آن بود که بعد فراشناختی و بعد رفتاری هوش فرهنگی در حد متوسط و بعد شناختی و بعد انگیزشی هوش فرهنگی بالاتر از متوسط و در کل، هوش فرهنگی بیش از متوسط است. همچنین نتایج معادلات ساختاری نشان داد هوش فرهنگی بر کارآفرینی دانشگاهی تأثیردارد.
_||_