مطالعه ارتباط بین گرایش به دولت الکترونیکی با چابکی سازمانی
الموضوعات :محمدوزین کریمیان 1 , احمد سرداری 2 , عیسی سیلاوی 3
1 - استادیار، دانشگاه شاهد، گروه مدیریت، تهران، ایران
2 - دانشیار، دانشگاه شاهد، گروه مدیریت، تهران، ایران
3 - کارشناس ارشد، دانشگاه شاهد، گروه مدیریت، تهران، ایران (عهده دار مکاتبات)
الکلمات المفتاحية: فرهنگ سازمانی, دولت الکترونیکی, چابکی سازمانی, رهبری سازمانی, تغییر سازمانی, خدمت مشتریان, مدیریت عملکرد,
ملخص المقالة :
هدف از این پژوهش، مطالعه ارتباط بین گرایش به دولت الکترونیکی با چابکی سازمانی در شرکت گاز استان تهران است. برای این منظور یک فرضیه اصلی و پنج فرضیه فرعی تدوین شد. جامعه آماری پژوهش، کارکنان شرکت گاز استان تهران است که از میان آن و با استفاده از فرمول نمونه گیری از جامعه محدود، تعداد 120 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شد. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه استاندارد گرایش به دولت الکترونیکی تورس و همکاران و پرسشنامه محقق ساخته چابکی سازمانی استفاده گردید. روایی پرسشنامه ها توسط خبرگان و کارشناسان جامعه مورد پژوهش تأیید شد. همچنین با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ پایایی پرسشنامه گرایش به دولت الکترونیکی برابر با 87/ و پرسشنامه چابکی سازمانی برابر با 92/ تعیین شد. تحلیل داده های جمع آوری شده در محیط نرم افزاری SPSS صورت گرفت. از آزمون های همبستگی پیرسون، فریدمن و آزمون دوجمله ای به ترتیب برای بررسی فرضیه ها، رتبه بندی ابعاد چابکی سازمان و بررسی وضعیت متغیرها استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد که گرایش به دولت الکترونیکی با تمام مؤلفه های چابکی (رهبری سازمانی، تغییر سازمانی، فرهنگ سازمانی، خدمت مشتریان و مدیریت عملکرد) و در نتیجه چابکی سازمانی ارتباط دارد.