ارزیابی عملکرد شعبات بیمه نوین با استفاده از الگوی BSC و روش Topsis
الموضوعات :
1 - استادیار دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران (عهده¬دار مکاتبات)
2 - دانشجوی کارشناسی ارشد دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
الکلمات المفتاحية:
ملخص المقالة :
ارزیابی عملکرد سازمان های مختلف از جمله مسائل بسیار مهمی است که امروزه در ادبیات اقتصادی مورد توجه قرار گرفته است. در میان سازمان های مختلف، شرکت های بیمه به عنوان یک بخش خدماتی، نقشی جبران کننده و محافظتی در اقتصاد هر کشور دارد. به طوری که عملیات موفقیت آمیز این صنعت، انگیزه و محرکی برای دیگر صنایع و توسعه آنها ایجاد می کند. بنابراین برای نایل آمدن به این امر در هر اقتصادی شرکت های بیمه نیز مانند هر شرکت دیگری باید عملکردی قوی و موفقیت آمیز، در تحقق اهداف و استراتژی های خود داشته باشند [4]. هدف اصلی این تحقیق ارزیابی عملکرد شعب بیمه نوین منتخب می باشد.در این راستا 4 شعبه قزوین، همدان، کرمانشاه و سمنان به عنوان نمونه انتخاب شدند. روش تحقیق مبتنی بر مفهوم ارزیابی عملکرد با الگوی راهبردیBSC (کارت امتیازدهی متوازن) است. وزن دهی به معیارها بر اساس شاخص آنتروپی4 و اولویت بندی به معیارهای چهارگانه الگوی کارت امتیاز متوازن به روش Topsis صورت پذیرفت. نتایج، حاکی از اولویت شعبه قزوین در معیار رشد و یادگیری و اولویت شعبه کرمانشاه در معیارهای مالی ، فرآیند داخلی و مشتری می باشد. البته پس از وزن دهی و رتبه بندی کامل شعبات از جنبه مجموع معیارها، نتایج، حاکی از اولویت شعبه قزوین می باشد.