بررسی عوامل مؤثر بر فرآیند مدیریت دانش در صنعت بانکداری و بیمه
الموضوعات :اکبر حسن پور 1 , رضا واعظی 2 , پریم سفیدکار 3
1 - استادیار دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین، قزوین، ایران
2 - استادیار دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
3 - کارشناس ارشد مدیریت دولتی دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین، قزوین، ایران (عهده¬دار مکاتبات)
الکلمات المفتاحية: دانش, مدیریت دانش, توانمندی ها, فرآیندهای مدیریت دانش,
ملخص المقالة :
امروزه دانش به عنوان یک سرمایه و دارایی ناملموس جایگاه مهمی در سازمان ها پیدا کرده است. به کارگیری هر چه بهتر و موثرتر دانش سازمانی به صورت سازماندهی شده و مدیریت شده و تلفیق آن در فرهنگ سازمانی، پیشرفتی قابل توجه از لحاظ اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در سازمان ها ایجاد می کند اما از سوی دیگر مدیریت دانش ناموفق می تواند هزینه هنگفتی را به سازمان تحمیل کند. امروزه مدیریت دانش به موضوعی مهم و حیاتی برای موفقیت سازمان ها تبدیل شده است سازمان ها برای حفظ و بقای خود و پیشرفت در دنیای رقابتی، به بهبود عملکرد خود نیاز دارند. در فضای پر شتاب و سرشار از تحول و رقابت دنیای امروز، آن چه که منجر به کسب مزیت رقابتی سازمان ها می گردد، نیروی انسانی با کیفیت، خلاق و پویاست امروز سازمان ها در کسب و یادگیری دانش و اطلاعات روز آمد به منظور بهبود عملیات و ارایه خدمات و محصولات مطلوب تر بسیار سبقت گرفته اند. این مقاله قصد دارد روابط ما بین عوامل (توانمندی ها)، فرآیندهای مدیریت دانش را بررسی نماید. برای این منظور پژوهش پیمایشی گسترده ای در 80 بانک و شرکت های بیمه صورت گرفت و در نهایت40 پرسشنامه جمع آوری شد. تجزیه تحلیل داده ها نشان داد که ما بین توانمندی ها، فرآیندهای مدیریت دانش به لحاظ آماری ارتباط قابل توجه و معناداری وجود دارد و در نهایت توانمندی های مدیریت دانش باعث بهبود فرآیندهای مدیریت دانش می شود.