تاثیر سرمایه اجتماعی بر انتخاب نام تجاری مصرفکنندگان
الموضوعات :مهرداد گودرزوند چگینی 1 , سید حامد هاشمی 2 , مینو یوسفی 3
1 - استاد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رشت، گروه مدیریت، تهران، ایران
2 - مربی، دانشگاه پیام نور، واحد گیلان، گروه مدیریت، گیلان، ایران
3 - مربی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ماسال، گروه حسابداری، ماسال، ایران(عهدهدار مکاتبات)
الکلمات المفتاحية: سرمایه اجتماعی, بعد ساختاری, انتخاب برند, بعد رابطهای, بعد کارکردی,
ملخص المقالة :
یکی از مسائل مهم که افراد به عنوان مصرف کنندگان محصولات و خدمات با آن در ارتباط هستند، انتخاب نام تجاری محصول یا خدمت موردنظر میباشد. همچنین بهره گیری از سرمایه اجتماعی هر فرد میتواند در امر انتخاب و تصمیم گیری به وی کمک کند. چارچوب نظری تحقیق، نظریه سرمایه اجتماعی شبکه ولمن میباشد. هدف از انجام این پژوهش، بررسی تاثیر سرمایه اجتماعی برانتخاب نام تجاری در میان مصرف کنندگان نام تجاری اسنوا در شهر چالوس میباشد. چارچوب نظری تحقیق، نظریه سرمایه اجتماعی شبکه ولمن میباشد. روش تحقیق از نوع توصیفی و ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه استاندارد میباشد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه مصرف کنندگان لوازم خانگی برند اسنوا در شهر چالوس هستند که با توجه به نامحدود بودن حجم جامعه آماری، با استفاده از نمونه گیری تصادفی ساده و از طریق فرمول کوکران حجم نمونه 228 نفر برآورد شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش معادلات ساختاریSEM با استفاده از نرم افزارAMOS18 وآزمون t تک نمونه ای جهت بررسی میانگین متغیرها توسط نرم افزارSPSS21 استفاده شده است. یافتههای پژوهش مشخص کرد که سرمایه اجتماعی بر انتخاب نام تجاری تاثیرگذار است و بر این اساس پیشنهاد میشود که برند اسنوا در زمینه لوازم خانگی ضمن استفاده از مزیت رقابتی ویژه ای که از طریق فرهنگ ارتباطات و سرمایه اجتماعی بین خریداران کسب میکند، استفاده نموده و در زمینه ارتقای قلمرو فعالیت شرکت و توسعه وگسترش شبکه اجتماعی از طریق مشتریانش استراتژیهای لازم را تدوین و اجرا نماید.
_||_