تأثیر سرمایه فکری بر ارزش بازار شرکت ها در مراحل مختلف چرخه حیات
الموضوعات :فرزین رضایی 1 , عبدالله پیری 2 , وحید نیلی 3
1 - استادیار دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی قزوین، ایران (عهده¬دار مکاتبات)
2 - کارشناس ارشد دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی قزوین، ایران
3 - کارشناس ارشد دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی قزوین، ایران
الکلمات المفتاحية: سرمایه فکری, سرمایه انسانی, سرمایه ساختاری, چرخه حیات, سرمایه مشتری,
ملخص المقالة :
هدف این پژوهش بررسی تأثیر سرمایه فکری بر ارزش بازار شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در مراحل مختلف چرخه حیات است. برای انجام پژوهش دو فرضیه اصلی و شش فرضیه فرعی مورد آزمون قرار گرفت. برای آزمون فرضیه ها از مدل های رگرسیونی چندگانه استفاده شد. نمونه آماری پژوهش شامل 113 شرکت طی سال های 1383 الی 1387 می باشد. نتایج حاصل از آزمون فرضیه های پژوهش نشان داد که اجزای سرمایه فکری بر ارزش بازار شرکت ها تأثیر مثبت و معناداری دارد و از میان اجزای سرمایه فکری (سرمایه ساختاری، سرمایه مشتری و سرمایه انسانی)؛ سرمایه ساختاری تأثیر بیشتری را بر ارزش بازار شرکت ها دارد. همچنین سرمایه فکری در مرحله رشد تأثیر بیشتری نسبت به مرحله بلوغ دارد. از میان اجزای سرمایه فکری نیز سرمایه ساختاری در مرحله رشد و سرمایه انسانی در مرحله بلوغ بیشترین تأثیر را بر ارزش بازار شرکت ها می گذارند.