تاثیر رتبه مسئولیتپذیری اجتماعی بر برآورد سرمایهگذاران از ارزش بنیادی شرکت
الموضوعات :حبیب اله گروسی 1 , ناصر ایزدی نیا 2 , محسن دستگیر 3
1 - دکتری تخصصی، گروه حسابداری، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
2 - دانشیار، گروه حسابداری، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران (عهدهدار مکاتبات)
3 - استاد، گروه حسابداری، واحد اهواز، دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایران
الکلمات المفتاحية: رتبه مسئولیتپذیری اجتماعی شرکت, ارزش بنیادی شرکت, برآورد سرمایهگذار,
ملخص المقالة :
هدف این پژوهش بررسی تاثیر رتبه مسئولیتپذیری اجتماعی بر برآورد سرمایه گذاران از ارزش بنیادی شرکت است. با عنایت به عدم رتبه بندی شرکت ها از نظر مسئولیت پذیری اجتماعی در ایران، برای تعیین رتبه مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت های پذیرفته شده در بورس و فرابورس اوراق بهادار تهران از پرسش نامهای بومیسازی شده با مقیاس لیکرت 5 نقطهای شامل 130 سوال در نه حوزه اصلی 1-حوزه اقتصادی 2-مشارکت اجتماعی 3-نظام راهبری شرکتی 4-حقوق انسانی و شایسته سالاری 5-زیست محیطی و توسعه پایدار 6-مذهبی 7-محصولات 8-حوزه اخلاق (سازمانی،حرفهای، اجتماعی) 9-فرهنگی استفاده شده است. برای آزمون روایی تحقیق، پرسشنامه به شکل مقدماتی تهیه شد و بعد از تکمیل آن، نظر خبرگان اخذ و اصلاحات نهایی به عمل آمد و برای آزمون پایایی پاسخهای اخذ شده از 319 شرکت بورسی و فرابورسی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. این پژوهش از نوع پیمایشی در حوزه تحقیقات اثباتی حسابداری و از حیث هدف، از نوع پژوهش بنیادی است. روش پژوهش حاضر از نوع استقرایی و پس رویدادی است. داده های تحقیق حاضر مقطعی بوده و جامعه آماری تحقیق، تمام شرکت های بورسی و فرا بورسی است که صورت مالی سال 1394 آنها در دسترس است. آزمون فرضیه های تحقیق در محیط آزمایشی جهت بررسی تاثیر رتبه مسئولیتپذیری اجتماعی بر برآورد سرمایه گذاران از ارزش بنیادی شرکت انجام شده است که برآورد ارزش بنیادی 319 شرکت توسط 30 نفر از بین فعالان بازار سرمایه و سرمایه گذاران حرفه ای با استفاده از مدل سود باقی مانده پن من 2009 صورت گرفته است. برای آزمون فرضیه ها از آزمون رگرسیون چند متغیره و آزمون تی وابسته یا زوجی و آزمون والد استفاده شده است. یافته ها نشان می دهد سرمایه گذاران با آگاهی از رتبه مسئولیتپذیری اجتماعی میتوانند برآورد دقیق تری از ارزش های بنیادی شرکت نمایند. به بیان دیگر، برآورد سرمایه گذاران بدون آگاهی از رتبه مسئولیتپذیری و با استفاده صورت مالی سنتی، از ارزش بنیادی شرکت در زمانی که عملکرد مسئولیت اجتماعی منفی (مثبت)، بیشتر (کمتر) از واقع است. درنتیجه، اطلاعات مسئولیت پذیری اجتماعی بار اطلاعاتی داشته و جزء اطلاعات مربوط در تصمیم گیری سرمایه گذاران محسوب میشود.
_||_