شناسایی و الویت بندی موانع وصول مطالبات معوق بانکی با استفاده از مدل ترکیبی دیمتل شبکه ای و ویکور
الموضوعات :امیر محمدزاده 1 , محمد عطائی 2 , حسین سلیمی 3
1 - استادیار دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قزوین، قزوین، ایران
2 - استادیار دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قزوین، قزوین، ایران
3 - کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی گرایش مالی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قزوین، قزوین، ایران (عهده¬دار مکاتبات)
الکلمات المفتاحية: مطالبات معوق, جاری, غیر جاری, سر رسید گذشته, مشکوک الوصول و سوخت شده,
ملخص المقالة :
یکی از مشکلات اساسی که امروزه بانک ها و مؤسسات مالی و اعتباری با آن مواجه اند، مشکل مطالبات معوق و تسهیلات وصول نشده آن هاست، زیرا تسهیلات پرداخت شده به طور کامل از سوی مشتریان بازپرداخت نشده و همواره قسمتی از تسهیلات به صورت مطالباتی که هنوز به حیطه وصول در نیامده است، در حساب ها باقی می ماند. این مشکل یکی از مشکلات اساسی سیستم بانکی کشور محسوب می شود که با آن دست به گریبان است. لذا تحقیق در این زمینه و یافتن ریشه های این مشکل به منظور جلوگیری از رشد مطالبات معوق ضروری می باشد. در این مقاله به دنبال پاسخگویی به این سؤال بوده ایم که چه موانعی در راه وصول مطالبات معوق بانکی وجود دارد؟ روش پژوهش در این تحقیق از نوع توصیفی است و جامعه آماری پژوهش شامل سیستم بانکی کشور و در تحقیق جاری محدود به بانک تجارت استان قزوین می باشد که شامل30 نفر از افراد خبره شاغل در بانک تجارت استان قزوین است. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه بوده و ابزار مورد استفاده برای تجزیه و تحلیل داده ها از بین روش های تصمیم گیری چند شاخصه گروهی (GMADM) انتخاب شدند که شامل تکنیک DEMATELو روش VIKOR است.3 پرسشنامه تهیه گردید و 14 مانع شناسایی شد که در بین آن ها، عدم اخذ ضامن معتبر با در اختیار داشتن وزن 0.085 در الویت اول قرار گرفت و در الویت بندی حوزه تسهیلات، تسهیلات کوتاه مدت در رتبه اول، تسهیلات میان مدت در رتبه دوم و تسهیلات بلند مدت در رتبه سوم قرار گرفتند.