بررسی تاثیر عوامل جمعیت شناختی و درک از برند بر تمایل به خرید خودروهای لوکسدر میان مصرف کنندگان
الموضوعات :کامبیز حیدر زاده 1 , فرشته رئیس روحانی 2
1 - دانشیار دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران
2 - کارشناسی ارشد مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران(عهده دار مکاتبات)
الکلمات المفتاحية: درک از برند لوکس, تمایل به خرید, مصرف تجملی, ترجیح برند, تصویر ذهنی از کشور خاستگاه, عوامل جمعیت شناختی,
ملخص المقالة :
مصرف تجملی، یک پدیده نسبتا جهانی است که فراگیری بیشتری در کشورهای توسعه یافته دارد. می توان گفت، مصرف تجملی در فرهنگ هایی رایج تر است که گرایش به مادی گرایی دارند. این پژوهش درک عمیق تری از این که چرا مصرف کنندگان تمایل به خرید خودروی لوکس را دارند فراهم می آورد. جامعه آماری این تحقیق، دارندگان یا مالکان خودروهای تویوتا، هیوندای و کیاموتورز در سطح شهر تهران می باشند که آزمودنی های این پژوهش در نظر گرفته شده اند و محصولات لوکس این جامعه، خودروهای بنز آلمان و لکسوس ژاپن می باشند. 390 نمونه جمع آوری و روش نمونه گیری تصادفی از نوع طبقه ای متناسب با حجم است. در تجزیه و تحلیل داده ها از مدل معادلات ساختاری و از نرم افزار اس.پی اس.اس و لیزرل استفاده شد که عمده ترین نتایج حاکی از آن است: متغیر ارزش لذت جویانه، ارزش منحصر به فرد بودن و ارزش کیفیت نقش بیشتری نسبت به دو متغیر ارزش تجملی و ارزش اجتماعی در شکل گیری درک از برند لوکس از دیدگاه مصرف کنندگان ایرانی دارند. بنابراین، مدیران بازاریابی برندهای لوکس می توانند از نتایج این پژوهش استفاده کنند تا خرید بیشتری از مصرف کنندگان بازار هدفشان به دست آورند. پنج ارزش درک شده از برند لوکس می تواند راهنمایی برای فروشندگان این محصولات باشد.