بررسی تاثیر رضایت مشتری، اطمینان ادراک شده، ریسک ادراک شده و آگاهی مشتری از محصول بر تمایل به خرید یک محصول جدید
الموضوعات :کامبیز حیدرزاده 1 , معصومه ورامینی 2 , محمد بابازاده بائی 3 , سید محمود حسینی امیری 4
1 - دانشیار، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، گروه مدیریت بازرگانی، تهران، ایران
2 - کارشناسی ارشد ، آموزشکده فنی و حرفه ای سما ، دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد بابل ، بابل ، ایران (عهده دار مکاتبات)
3 - کارشناسی ارشد ، آموزشکده فنی و حرفه ای سما ، دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد بابل ، بابل ، ایران.
4 - استادیار ،دانشگاه پیام نور، واحد تهران ، گروه بخش مدیریت، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: رضایت مشتری, تمایل به خرید, آگاهی مشتری از محصول, اطمینان ادراک شده, ریسک ادراک شده,
ملخص المقالة :
هدف این پژوهش بررسی تاثیر تاثیر رضایت مشتری، اطمینان ادراک شده، ریسک ادراک شده و آگاهی مشتری از محصول بر تمایل به خرید یک محصول جدید است. با بهره گیری از روش آزمایشی با طرح عاملی۲×۲ (که هر یک از متغیرهای آگاهی مشتری از محصول و ریسک ادراک شده از محصول، در دو سطح بالا-پایین و کم-زیاد تعریف شده اند)، در بین ۲۰۰ نفر (طبق نمونه گیری مشابه) از مشتریان فروشگاه در شهر آمل صورت گرفته است. داده های مورد نیاز با استفاده از ابزار پرسشنامه جمع آوری شده است. از آزمون رگرسیون خطی ساده برای آزمون فرضیه ها استفاده گردیده است. نتایج آماری در حالت کلی مبین تاثیر مثبت و معنادار رضایت مشتری، اطمینان ادراک شده، آگاهی مشتری از محصول (در گروه آگاهی بالا) و ریسک درک شده (در گروه ریسک کم) بر تمایل به خرید و عدم تاثیر معنادار آگاهی مشتری از محصول (در گروه آگاهی پایین) و ریسک درک شده (در گروه ریسک زیاد) بر تمایل به خرید می باشد. بنابراین به تولیدکنندگان موادغذایی تمرکز بر روی متغیرهای رضایت، اطمینان و آگاهی (بعنوان عوامل مستقل) جهت معرفی محصولات جدیدشان توصیه می شود.
_||_