شناسایی و رتبهبندی ابعاد و عوامل مدل کسبوکار پلتفرمهای چندوجهی تولید محصولات فرهنگی با رویکرد تولید اجتماعی
الموضوعات :وحید شریفی 1 , غلامرضا هاشم زاده خوراسگانی 2 , سید علیرضا درخشان 3 , اشرف شاه منصوری 4 , ابوتراب علیرضایی 5
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت فناوری اطلاعات، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - دانشیار، گروه مدیریت صنعتی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران (عهدهدار مکاتبات)
3 - دانشیار، گروه مدیریت فناوری اطلاعات، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
4 - استادیار گروه مدیریت صنعتی ، واحد تهران جنوب ، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران ، ایران
5 - دانشیار، گروه مدیریت صنعتی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: مدل کسبوکار, تولید اجتماعی, پلتفرم چندوجهی, محصولات فرهنگی,
ملخص المقالة :
پلتفرمهای چندوجهی با رویکرد تولید اجتماعی پدیدههای نوظهوری هستند که مدلهای کسبوکار آنها کمتر شناختهشده است، نظر به منابع انسانی و ظرفیتهای فرهنگی ارزشمند کشور ایران، زمینهی مساعدی برای بهرهگیری از مدل کسبوکار پلتفرمی چندوجهی با رویکرد تولید اجتماعی جهت تولید محصولات فرهنگی وجود دارد. هدف این پژوهش شناخت و رتبهبندی ابعاد و عوامل مدل کسبوکار این پلتفرمهاست. برای نیل به هدف تحقیق با 14 نفر از خبرگان این حوزه مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته انجام شد و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار MAXQDA و روش تحلیل مضمون صورت گرفت، در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی و پس از غربال نتایج به روش دلفی فازی تعداد 50 عامل در 10 بعد شناسایی گردید، در ادامه میزان تأثیرگذاری و تأثیرپذیری عوامل با استفاده از روش دیماتل فازی تعیین و درنهایت عوامل و ابعاد استخراجشده با استفاده از (ANP) فازی رتبهبندی گردید. عوامل و ابعاد شناساییشده به فعالان حوزه تولید محصول فرهنگی کمک میکند تا ضمن شناخت اجزای مدل کسبوکار خود، پلتفرمهای آتی یا فعلی خود را به شکل بهتری پیکربندی کنند و سرمایهگذاران نیز با درک بهتر این مدل کسبوکار، تصمیمات مناسبتر و دقیقتری برای سرمایهگذاری اتخاذ نمایند.