طراحی مدل تابآوری سازمانی در بانکهای دولتی
الموضوعات :داود ابوالحسنی 1 , سیروس تدبیری 2 , مریم مجیدی 3
1 - گروه مدیریت ، دانشکده علوم انسانی، واحد ساوه، دانشگاه آزاد اسلامی، ساوه، ایران
2 - گروه مدیریت ، دانشکده علوم انسانی، واحد ساوه، دانشگاه آزاد اسلامی، ساوه، ایران
3 - گروه مدیریت ، دانشکده علوم انسانی، واحد ساوه، دانشگاه آزاد اسلامی، ساوه، ایران
الکلمات المفتاحية: پایداری, ثبات بانک, خصیصه دانشی, سرمایه اجتماعی بین سازمانی, قابلیت بقاء,
ملخص المقالة :
امروزه اهمیت انعطافپذیری سازمانها در برابر بحرانها، برای سازمانهای دولتی نیز پذیرفته شده است. تحقیق حاضر باهدف طراحی مدل تابآوری سازمانی در بانکهای دولتی با تأکید بر بانک ملی بر اساس پارادایم تفسیری و با رویکرد نظریه داده بنیاد اجرا شد. به شکل هدفمند، 19 خبره تا نقطه اشباع نظری مورد مصاحبه قرار گرفتند. دادهها با کدگذاری باز، محوری و انتخابی تجزیهوتحلیل شد. مطابق یافتهها؛ مدل پارادایمی تابآوری سازمانی بانک ملی شامل 128 کد باز در قالب پدیده محوری 7 کد، شرایط علی 54 کد، شرایط زمینهای 27 کد، شرایط مداخلهگر 10 کد، راهبردها 13 کد و پیامدها 17 کد بود. پدیده محوری تابآوری بانک ملی با مقولههای عملکرد مشتری محور، و خصیصه مثبت بود که شرایط علی با مقولههای ویژگیهای نیروی انسانی، قابلیت مالی، سرمایه اجتماعی بین سازمانی، تواناییهای دانش فنی، شناخت محیطی، مدیریت دانش، قابلیتهای سازمانی، و قابلیتهای فرا سازمانی، و شرایط زمینهای با مقولههای نیروهای کلان، عوامل درون بانکی، و عوامل درون صنعت بر آن تأثیر داشتند. توسعه تابآوری با مکانیسمهای رفتاری، اقتصادی-مالی، و فنی امکانپذیر بود که شرایط مداخلهگر مدیر بانک، و ویژگیهای فردی کارکنان بر آن مؤثرند. تابآوری نیز پیامدهای عملکرد مناسب با پاسخگویی سریع، حفظ حیات بانک، و اثرات بر جامعه را داشت.
_||_