طراحی مدل راه کارهای استقرار خوشه صنعتی نوآور برای رقابتی شدن در صنعت چرم و کفش
الموضوعات :مهسا بهروز 1 , ناصر فقهی فرهمند 2 , کمال الدین رحمانی یوشانلوئی 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت صنعتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
2 - دانشیار،گروه مدیریت، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
3 - دانشیار،گروه مدیریت، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
الکلمات المفتاحية: خوشه صنعتی, استنتاج فازی , کفش و چرم تبریز,
ملخص المقالة :
ایجاد خوشههای صنعتی شکل جدیدی از توسعه هستند که هدف آنها افزایش توسعة منطقهای است. بی شک خوشههای صنعتی نقش محوری و بارزی در سیاستهای اقتصادی و صنعتی بسیاری از کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه ایفا میکند. در این تحقیق به دلیل ماهیت مسأله و متناسب با گزارههای تحقیق از روش تحقیق توصیفی- پیمایشی استفاده گردید. با توجه به اینکه یکی از اهداف تحقیق، استفاده از نتایج یافتهها برای حل مسائل موجود در سازمان است، پس یک تحقیق کاربردی میباشد. بدر این پژوهش به منظور تعیین سطح و اولویتبندی عوامل شناسایی شده، از نظرات تخصصی 25 نفر از خبرگان و متخصصان در زمینههای خوشههای صنعتی چرم و کفش که در شرکت شهرکهای صنعتی، اداره صنایع، اداره استاندارد، استانداری و همچنین اساتید دانشگاه استفاده گردید. جهت جمعآوری دادهها و اطلاعات مورد نیاز این پژوهش، از پرسش نامه مدل سازی راه کارهای استقرار خوشه صنعتی نوآور کفش و چرم برای رقابتی شدن با استفاده از روش استنتاج فازی استفاده شده است. همچنین در مرحله دوم نیز با استفاده از سیستم استنتاج فازی (FIS ) به تدوین مدل خوشههای صنعتی پرداخته شده است. نتایج حاصل این پژوهش، منتج به طراحی مدل راه کارهای استقرار خوشه صنعتی نوآور کفش و چرم برای رقابتی شدن با استفاده از روش استنتاج فازی میباشد. امید است با به انجام رسیدن تحقیق حاضر، گام مؤثری در تصمیم سازی مدیران برداشته شود.