تبیین مدل تامین مالی جمعی در پروژههای کارآفرینی صنعت ساختمان
الموضوعات :حسن کمالو 1 , علی داوری 2 , محمد حسن ابراهیمی سرو علیا 3 , محمد عزیزی 4
1 - دانشجوی دکتری، گروه کارآفرینی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
2 - استادیار، گروه کسب و کار جدید، داشگاه تهران، تهران، ایران
3 - دانشیار، گروه مالی و بانکداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
4 - دانشیار، گروه توسعه کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: مدل تامین مالی جمعی, پروژههای صنعت ساختمان, تامین سرمایه,
ملخص المقالة :
هدف این پژوهش، تبیین مدل تامین جمعی در پروژههای صنعت ساختمان ایران است. پژوهش حاضر از نوع توصیفی، اکتشافی و کاربردی است و از روش تحقیق کیفی و کمی(آمیخته) استفاده شده است. در بخش کیفی از فن دلفی و اجماع 7 خبره اجرایی و دانشگاهی بهره گرفته شد که به روش هدفمند و گلوله برفی انتخاب شدند. در بخش کمی، از تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد و پرسشنامه میان 65 نفر از متخصصان پروژههای کارآفرینی ساختمان سازی به صورت نمونه گیری تصادفی، توزیع و تحلیل انجام شد. همچنین پایایی پرسشنامه با ضریب آلفای کرونباخ تایید شد و روایی محتوا و سازه نیز بررسی شد. نتایج نشان داد مدل تامین جمعی پروژههای کارآفرینی شامل هشت دسته اصلی است که عبارتاند از ویژگیها پروژه، فرهنگ، نقش دولت ونهادهای ناظر، روشهای اطلاعرسانی کمپین و بازاریابی، ویژگیهای سرمایهگذار، ویژگیهای مکانی و جغرافیایی، ویژگیهای بازار مالی و ویژگیها مجریان و بنیانگذاران. با توجه به یافتههای پژوهش پیشنهاد میشود که هر یک از مجریان، سرمایهگذارن و دولت و نهادهای ناظر، در طراحی پلتفرمهای تامین مالی جمعی همکاری لازم را انجام دهند چرا که کمبود یک پلتفرم مناسب، امن و حرفهای در این زمینه در بازار ایران به شدت احساس میشود. از آنجایی که ایران مملو از فارغالتحصیلان دانشی و نوآور هست و شامل رشد کارآفرینی هستیم و البته مشکلات اقتصادی و مالی گریبانگیر اجرایی شدن ایدههای خلاقانه جوانان است، وجود یک پلتفرم تامین مالی جمعی و آموزش فرهنگ مالی لازم و وضع قوانین به اقتصاد ایران کمک کرده و مسیر پروژههای عمرانی نوآورانه را هموار میسازد
_||_