هویت اجتماعی کارآفرینی؛ رویکردی جامع با استفاده از روش فراترکیب
الموضوعات :مهدیه خلیلی خضرآبادی 1 , محمد حسنی 2
1 - دانشجوی دکتری .رشته مدیریت آموزش عالی. دانشگاه ارومیه. ارومیه. استان آذربایجان غربی. ایران.
2 - استاد، گروه علوم تربیتی، دانشگاه ارومیه، استان آذربایجان غربی، ارومیه، ایران.
الکلمات المفتاحية: کارآفرینی, هویت کارآفرینی, هویت اجتماعی کارآفرینی,
ملخص المقالة :
در سالهای اخیر، هویت اجتماعی کارآفرینی به عنوان یکی از مولفههای موثر بر نیت و کنش کارآفرینی مورد توجه بسیاری از محققان این حوزه قرار گرفته است. از همینرو و با توجه به اینکه این مفهوم در مطالعات کشور ما کمتر مورد توجه قرار گرفته است، هدف این پژوهش ارائه تصویری جامع از مولفههای مرتبط با هویت اجتماعی کارآفرینی از طریق ترکیب تحقیقات پیشین است. پژوهش حاضر از لحاظ هدف، بنیادی است و با روش کیفی و رویکرد فراترکیب هفت مرحلهای " سندلوسکی و باروسو" انجام شده است. جامعه پژوهش جاضر تعداد 193 مقاله علمی معتبر منتشر شده طی سالهای 2011-2022 است که پس از پایش و کنترل کیفیت متون و محتوا، تعداد 26 مقاله مرتبط با روشی هدفمند انتخاب و برای کدگذاری و تحلیل مورد استفاده قرار گرفتند. پس از بررسی نتایج تحقیقات قبلی و ترکیب نتایج، تعداد 72 کد، 39 مولفه و 3 مقوله اصلی استخراج شد که نشانگر توجه اکثر محققان این حوزه به بررسی رابطه مولفههای فردی در هویت اجتماعی کارآفرینانه بوده است و مولفههای محیطی و سازمانی به طور برابر در درجه بعدی قرار گرفتند. این تحقیق با اتخاذ رویکردی جامع، بینشهای ارزشمندی در زمینه مولفههای مرتبط با هویت اجتماعی کارآفرینانه ارائه میدهد که میتواند تسهیلگر مطالعات آتی در این زمینه گردد.
_||_