تبیین و اعتبارسنجی الگوی کسبوکارهای متوسط وکوچک صنعت مرغداری با رویکرد آمیخته
الموضوعات :بهزاد هدایت پور افشاری 1 , سعید صفاریان همدانی 2 , مریم تقوایی یزدی 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه آموزشی کارآفرینی، واحد ساری،دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران.
2 - استادیار، گروه آموزشی کارآفرینی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
3 - دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری. ایران.
الکلمات المفتاحية: مدلسازی معادلات ساختاری, رفتار شهروندی سازمانی, گراندد تئوری, سازمان آموزش و پرورش,
ملخص المقالة :
هدف از پژوهش حاضر تبیین و اعتبارسنجی الگوی کسبوکارهای متوسط وکوچک صنعت مرغداری با بود که به روش تحقیق آمیخته اکتشافی در دو مرحله پیاپی کیفی–کمی انجام شد. در فازکیفی، به بررسی و ارزیابی مطالعات انجام شده در زمینه موضوع مطرح شده در پژوهش حاضر و همچنین مصاحبه عمیق با مدیران عامل و اعضای هیات مدیره اتحادیه های مرغداری در سطح کشور، اطلاعات لازم جمعآوری کرده و با استفاده از روش تحلیل گراندد تئوری، به کدگذاری و مقولهبندی و ارائه مدل مفهومی پرداخته شد. در فازکمی، مطالعه به روش مدلسازی معادلات ساختاری، دادههای جمعآوریشده از پرسشنامه محقق ساخته مبتنی بر مدل پیشنهادی (برآمده از فاز کیفی) با استفاده از نرمافزار Smart PLS مورد ارزیابی قرار گرفت. پس از بررسی و ارزیابی مطالعات ، با استفاده از ابزار مصاحبهی اکتشافی و نیمهساختاریافته، سوالات کیفی از جامعه آماری خبرگان پرسیده شد که پس از انجام 12 مصاحبه، اشباع نظری حاصل گردید. نتایج گراندد تئوری نشان داد که الگوی کسبوکارهای متوسط وکوچک صنعت مرغداری شامل 47 کد باز، 19 کد محوری و 6 کد انتخابی می باشد. سپس در بخش کمی، پرسشنامه محقق ساخته مشتمل بر 47 گویه در اختیار 217 نفر از مدیران اتحادیهها و شرکت های مرغداری در سطح کشور قرار داده شد. نتایج مدلسازی معادلات ساختاری نشان داد که مقدار ضریب معناداریt این مورد حاکی از معنیدار بودن تاثیر متغیرهای شرایط علّی با پدیده محوری؛ شرایط زمینهای، شرایط مداخلهای، پدیده محوری با راهبردها؛ راهبردها با پیامدها می باشد. بنابراین هر 6 متغیر، به عنوان متغیرهای اصلی شناسایی میشوند.
_||_