شناسایی و تحلیل مولفه های هوش استراتژیک با تاکید بر نقش مهارت های اشتغال زا در مراکز آموزش عالی
الموضوعات :آیناز زیادلو 1 , نگین جباری 2 , کیومرث نیازآذری 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت آموزشی، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران
2 - استادیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران (عهدهدار مکاتبات)
3 - استاد، گروه مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
الکلمات المفتاحية: مراکز آموزش عالی, اشتغالزایی, هوش استراتژیک, اساتید دانشگاه,
ملخص المقالة :
مطالعه حاضر با هدف مدلسازی مولفههای هوش استراتژیک با تاکید بر نقش مهارتهای اشتغالزا در مراکز آموزش عالی طراحی شد. برای این منظور از روش آمیخته مبتنی بر مطالعات کیفی-کمی استفاده گردید. جامعه آماری در بخش کیفی برای انجام مصاحبههای نیمه ساختاریافته مرتبط با نظریه برخاسته از دادهها شامل اساتید دانشگاههای استان گلستان و در بخش کمی با استفاده از پرسشنامه محقق ساخت متشکل از اساتید دانشگاههای شهر گرگان بود. تحلیل دادهها در بخش کیفی از روش گراندد تئوری مبتنی بر نظریه استراوس-کوربین و در بخش کمی از مدلیابی معادلات ساختاری و نرمافزار LISREL استفاده شد. بر اساس یافتههای کیفی عمدهترین مهارتهای سازمانی اشتغالزا در مراکز آموزش عالی استان عبارتند از ارتباطی، کار تیمی، فناوری اطلاعات، مدیریت، حل مساله، برنامهریزی و یادگیری. نتایج تحلیل با روش مدل معادلات ساختاری نمایان ساخت که مهارتهای سازمانی و هوش استراتژیک تاثیر مثبت-معناداری بر اشتغالزایی مراکز آموزش عالی گرگان دارند. هوش استراتژیک نیز به سه مولفه اصلی مدیریت استراتژیک، هوشمندی مرتبط با سایر دانشگاهها و هوشمندی محیطی قابل افراز است. برای اعتبارسنجی مدل از پرسشنامهای با طیف لیکرت پنج درجه استفاده شد. روایی پرسشنامه با محاسبه شاخص CVR تایید گردید و آلفای کرونباخ تمامی ابعاد نیز بالای 7/0 بدست آمد.
_||_