درک الگوی تحرک و فعالیت های کاربر از داده های شبکه های اجتماعی با برچسب جغرافیایی
الموضوعات :حسن رحیمی 1 , نرگس گلستانی 2 , رضا گلستانی 3
1 - جغرافیای انسانی گرایش شهری- استادیار دانشگاه پیام نور
2 - گروه جغرافیا/دانشگاه پیام نور/ مشهد/خراسان رضوی/ایران
3 - گروه زبان انگلیسی/دانشگاه آزاد اسلامی/ مشهد/ ایران
الکلمات المفتاحية: شبکه های اجتماعی, برنامه ریزی شهری, خوشه بندی, داده کاوی, الگوی تحرک,
ملخص المقالة :
شبکه های اجتماعی به شدت در زندگی روزانه جامعه مدرن حضور دارند. اکثر مردم از این شبکه های اجتماعی برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات درباره ی زندگی شان، عقایدشان و مکان هایی که دیده اند و حالت یادآوری دارد استفاده می کنند. بطور کلی، پست ها از اطلاعات مختلفی تشکیل شده اند که محل قرارگیری کاربرها در بخشی از داده است. هدف از این کار، بدست آوردن موقعیت پست ها و مشاهده الگوی تحرک کاربران در شهر پورتو پرتغال است. این فناوری های موجود برای بدست آوردن داده ها، شبکه های اجتماعی مورد نظر که ارزش مطالعه دارند و محدودیت هایی که در حال حاضر اعمال می شوند ، می پردازد. همچنین به بررسی رویکردهای جدید برای جمع آوری داده ها از شبکه های اجتماعی مطلوب با رعایت تمام محدودیت های اعمال شده در حال حاضر، می پردازد. راه حل های نرم افزاری مختلف توسعه یافته برای تعاملات شبکه های اجتماعی بطور عمیق بررسی و توصیف می شوند. متعاقباً نرم افزار لازم برای شبکه های اجتماعی بررسی شده است، الگوریتم های ممکن برای داده کاوی مورد بحث قرار گرفته اند و پیاده سازی آن ارائه شده است. در پایان، نتایج بدست آمده با توجه به ویژگی های شهر، تبلیغات گردشگری و مسیرهای حمل و نقل، ثابت کرد که هنوز هم امکان استفاده از شبکههای اجتماعی مبتنی بر مکان برای جمعآوری دادهها وجود دارد در حالی که محدودیتهای زیادی به دلیل GDPR وجود دارد. سپس، دادههای جمعآوریشده اطلاعات و جزئیات کافی را برای نتیجهگیری معنادار در مورد الگوهای تحرک کاربران فراهم کردند که در این پژوهش تفسیر و مطالعه شده اند.