بررسی مدیریت استراتژیک توسعه گردشگری شهر بوشهر با استفاده از مدل ARAS
الموضوعات :سعید امان پور 1 , ابتسام آل بو بالدی 2
1 - جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
2 - کارشناسی ارشد رشته جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه شهید چمران اهواز، ایران، اهواز
الکلمات المفتاحية: توسعه گردشگری, مدیریت استراتژیک, شهر بوشهر, مدل ARAS,
ملخص المقالة :
در حال حاضر، صنعت گردشگری یکی از منابع مهم تولید، درآمد، اشتغال و ایجاد زیرساختها برای نیل به توسعه پایدار به شمار آمده و به عنوان یکی از صنایع برتر در حال توسعه، جایگاه خاصی در اقتصاد کشورها پیدا کرده و نقش فعال و مؤثری بر جوامع ایفا میکند. گردشگری به عنوان یک فعالیت جامع و کلی می تواند به وسیله برنامه ریزی مدون که اهداف اصلی و مشخصی دارد، موجبات بهبود شرایط در منطقه مقصد را فراهم آورد. گردشگری فعالیتی ارز آور است که موجب توسعه اقتصادی و اجتماعی در سطح منطقه می شود و توسعه آن بر برنامه ریزی صحیح گردشگری، همواره عامل موثری در بهبود کیفیت زندگی مردم بوده است. امروزه در جهان لزوم برنامه ریزی استراتژیک برای توسعه صنعت گردشگری، امری غیر قابل انکار است. مدیریت استراتژیک، یک فرایند فعال دست یابی به سازگاری بلند مدت برای توسعه گردشگری می باشد. هدف اصلی این تحقیق، بررسی مدیریت استراتژیک توسعه گردشگری شهر بوشهر با استفاده از مدل ARAS می باشد. این پژوهش از لحاظ هدف نظری ـ کاربردی و از نظر ماهیت، توصیفی – پیمایشی است. در این پژوهش، از پنج معیار شامل : وجود تعداد زیاد بازارهای متنوع در سطح شهر، برخورداری شهر بوشهر از بنادر صیادی و لنج های فراوان، وجود شرایط اقلیمی و طبیعی شهر بوشهر، و وجود دریا و بناهای تاریخی بوشهر استفاده شده است . بالاترین عدد مربوط به معیار برخورداری شهر بوشهر از بنادر صیادی و لنج های فراوان و کمترین عدد مربوط به معیار وجود دریا و بناهای تاریخی می باشد.