بررسی همایندی اعتیاد به اینترنت با اختلال کمبود توجه - بیش فعالی و اختلال اضطراب اجتماعی در نوجوانان
الموضوعات :مرجان حسنی راد 1 , نرگس رحمانی 2 , مریم ناظمی 3
1 - کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
2 - دانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
3 - کارشناس ارشد روانشناسی شخصیت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج
الکلمات المفتاحية: اضطراب اجتماعی, واژه های کلیدی: اعتیاد اینترنتی, کمبود توجه- بیش فعالی,
ملخص المقالة :
چکیدهپژوهش حاضر با هدف پیش بینی اعتیاد به اینترنت بر اساس اختلالات بیش فعالی و کمبود توجه،و اضطراب اجتماعی، به عنوان عوامل آسیب پذیری، در میان نوجوانان انجام گرفته است. به همینمنظور، از میان دانش آموزان پایه ششم دبستان های شهر تهران 65 دانش آموز دختر و 50 دانش آموزپسر به شیوه نمونه گیری خوشه ای چند مرحل های انتخاب شدند. به منظور جمع آوری داده ها، ازپرسشنامه اعتیاد اینترنتی یانگ برای پاسخگویی توسط دانش آموزان، و پرسشنامه علائم مرضیکودکان جهت پاسخگویی آموزگارانِ آنان استفاده شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده های پژوهش، ازروش های آماری در دو سطح توصیفی (فراوانی و درصد) و استنباطی (همبستگی و رگرسیون) بهرهگرفته شد. بررسی نتایج نشان داد، فقط همبستگی بیش فعالی و کمبود توجه با اعتیاد به اینترنت در0 معنادار است و اضطراب اجتماعی با اعتیاد به اینترنت همبستگی معناداری ندارد؛ در / سطح 01نتیجه، فقط بیش فعالی و کمبود توجه قادر به پیش بینی اعتیاد به اینترنت است.