اثربخشی معنادرمانی به شیوه ی گروهی در افزایش ابعاد کیفیت زندگی مادران
الموضوعات :فریده غلام زاده 1 , حسن حیدری 2
1 - دانش آموخته کارشناسی ارشد مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمین، خمین، ایران
2 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمین، خمین، ایرانEmail: faridegholamzade@gmail.com
الکلمات المفتاحية: کیفیت زندگی, مادران, کلیدواژه ها:معنادرمانی,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر به منظور تعیین اثربخشی معنادرمانی به شیوه آموزش گروهی بر کیفیت زندگیمادران دانش آموزان انجام شد.روش پژوهش نیمه آزمایشی و طرح پیش آزمون-پس آزمـون بـا گـروهکنترل بود.40مادر به روش نمونه گیری هدفمند از میان مراجعه کنندگان به مرکز مشاوره منطقـه11آموزشو پرورش تهران انتخاب و در گـروه هـای آزمـایش)20=(n1و کنتـرل)20=n2(جـایگزینشدند.سطح کیفیت زندگی آزمودنی ها با استفاده از پرسشنامهکیفیت زندگی سازمان بهداشت جهـانیاندازه گیری شدند.سپس مداخلات مبتنی بر معنادرمانی در8جلسه گروهی برای گروه آزمـایش اجـراشد.در پایان مداخلات کیفیت زندگی آزمودنی ها در مراحـل پـس آزمـون و پیگیـری انـدازه گیـری و1.دانش آموخته کارشناسی ارشد مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمین، خمین، ایران2.نویسنده مسئول:استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمین، خمین، ایرانEmail: faridegholamzade@gmail.com 86/اثربخشی معنادرمانی به شیوهیگروهی در افزایش ابعاد کیفیتزندگی مادراندادههابا استفاده از تحلیـل واریـانس بـا انـدازه گیـری مکـرر تحلیـل شـدند.یافتـه هـا نشـان داد کـهمعنادرمانی می تواند ابعاد کیفیت زندگی مادارنرا بـه طـور معنـاداری افـزایش دهـد.نتـایج پـژوهششواهدی را پیشنهاد میکند که معنادرمانی روش درمانی مناسبی برای بهبود ابعاد کیفیت زنـدگی مـیباشد.لذا به منظور ارتقاء سطح کیفیت زندگی ،بکارگیری این برنامه درمانی پیشنهاد می شود.