اثربخشی آموزش راهبردهای مقابله ای بر فرسودگی تحصیلی دانش آموزان
الموضوعات :آمنه رحمانی زاده 1 , محمد قمری 2
1 - کارشناسی ارشد گروه مشاوره واحد ابهر دانشگاه آزاد اسلامی ابهر ایرا
2 - نویسندة مسئو : گروه مشاوره دانشکده عةو انسانی واحد ابهر دانشگاه آزاد اسلامی ابهر ایرا .
Ghamari.m@abhariau.ac.ir
الکلمات المفتاحية: فرسودگی تحصیةی راهبردهای مقابةه ای,
ملخص المقالة :
چکیدههدف از پژوهش حاضر تعیین تأثیر آموزش راهبردهای مقابةه ای بر فرسودگی تحصا یةی داناشآموزا بود. جامعة پژوهش را تمامی دانش آموزا دختر دورة دو متوساطة شاهر تاکساتا در سااتحصیةی 08 00 تشکیل دادند که از این میا تعداد 21 نفر به شیوة نموناه گیاری هدفمناد انتخااب -شدند و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند و راهبردهای مقابةه ای طای ۱جةسه به گروه آزمایش آماوزش داده شاد . ابزارهاای ماورد اساتف اده در ایان پاژوهش پرساش ناماهفرسودگی تحصیةی ماسلا بود. پژوهش حاضر از نوع تحقیقات نیمه آزمایشی با طرح پیش آزماوپس آزمو با گروه کنتر بود. -یافته ها: نشا داد که آموزش راهبردهاای مقابةاه ای باعاث کااهش فرساودگی تحصایةی در گاروه>1/ آزمایش در مقایسه با گروه کنتر شده اس ) 10 p (. نتای پژوهش گویای اهمی تاأثیر آماوزشراهبردهای مقابةه ای بوده و استفاده از راهبردهای مقابةه ای توانسته اس میازا باالایی از تغییاراتفرسودگی تحصیةی دانش آموزا را تبیین نماید.کلیدواژه ها: فرسودگی تحصیةی راهبردهای مقابةه ای