مقایسه خلاقیت غیر کلامی دانشآموزان پسر تیزهوشمدارس استعدادهای درخشان، غیرانتفاعی و دولتی
الموضوعات :
1 - E- mail: mirkouhi643@yahoo.com . -1 دانشگاه آزاد اسلامی، واحد نایین، گروه روانشناسی، نایین، ایران
الکلمات المفتاحية: کلیدواژهها: دانشآموزان پسر تیزهوش, مدارس سمپاد, غیر انتفاعی, دولتی, خلاقیت غیر کلامی,
ملخص المقالة :
چکیدههدف: هدف پژوهش حاضر مقایسه خلاقیت دانش آموزان تیزهوش پسر در مدارس سمپاد، غیرانتفاعی و دولتی بود.روش: تعداد 164 دانش آموز پسر در پژوهش حاضر شرکت داشتند که به روش تصادفی خوشهای انتخاب شدند ودو ابزاراندازه گیری آزمون هوش ماتریسهای پیشرونده ریون و آزمون تفکر خلاّق تورنس(فرم ب تصویری) مورداستفاده قرار گرفت. دادههای پژوهش با استفاده از روشآماری تحلیل واریانس مورد پردازش قرار گرفت. یافتهها:نتایج نشان داد که بین دانش آموزان تیزهوش پسر در سه موقعیت آموزشی از نظر خلاقیت تفاوت معناداری وجوددارد. تحلیل نتایج نمرات خلاقیت دانشآموزان پسر در مدارساستعدادهای درخشان، دولتی و غیرانتفاعی حاکی از آنبود که در مؤلفههای بسط و سیالی تفاوت معناداری در نمرات این دو زیر مقیاس با توجه به نوع مدرسه وجود ندارد.اما در مؤلفههای اصالت و انعطاف پذیری و کل مقیاسخلاقیت تفاوت معناداری بین دانشآموزان انواع مدارس موردبررسی قرار گرفته وجود دارد. در کل مقیاسخلاقیت نمرات دانشآموزان پسر تیزهوش مدارسدولتی به طورمعناداری بالاتر از نمرات خلاقیت دانشآموزان مدارس غیرانتفاعی بود، با این وجود تفاوت معناداری بین نمراتخلاقیت دانش آموزان تیزهوش مدارس دولتی با استعدادهای درخشان در مجموع وجود نداشت. نتیجه گیری: تحیلنتایج بیانگر آن است که فقط نوع مدارس نمی تواند نشان دهنده ی میزان خلاقیت دانشآموزان باشد.کلیدواژهها:دانشآموزان پسر تیزهوش، مدارس سمپاد، غیر انتفاعی، دولتی، خلاقیت غیر کلامی