تنظیم هیجانی، سبکهای دلبستگی و رضامندی زناشویی معلمان
الموضوعات :مرضیه دهقانی 1 , یاسمن علیزاده 2
1 - استادیار دانشگاه تهران
2 - دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه تهران
الکلمات المفتاحية: شهر تهران, رضامندی زناشویی, کلید واژگان:سبکهای دلبستگی, ضعف تنظیم هیجانی,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف بررسی سبکهای دلبستگی ونقص در تنظیم هیجانی ورابطه آن با رضامندیزناشویی در معلمان دوره دبیرستان شهر تهران انجام شده است.این پژوهش به لحاظ گردآوری دادهها،از نوع تحقیقات توصیفی-همبستگی و به لحاظ هدف از نوع تحقیقات کاربردی است.جامعه آماری اینپژوهش شامل کلیه معلمان)زن و مرد(مقطع دبیرستان مناطق19گانه آموزش پرورش شهر تهرانمیباشد.با استفاده از روش نمونه گیری خوشهای چند مرحلهای از بین کلیه مناطق، پنج منطقه و ازهر منطقه دو دبیرستان و از هر دبیرستان14معلم و در مجموع140معلم به صورت تصادفی انتخابشدند.از پرسشنامه سبکهای دلبستگی سیمپسون)1999(، پرسشنامه نقص در تنظیم هیجانی گراتز ورومر)1992(و پرسشنامه رضامندی زناشویی انریچ)1989(، برای گردآوری دادهها استفاده شد.برایتحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شد.نتایج حاصل از تحلیلدادهها نشان داد که اولا ً بین معلمان از حیث جنسیت در متغیرهای مورد بررسی یعنی؛ سبکهایدلبستگی، ضعف در تنظیم هیجانی و رضامندی زناشویی تفاوت محسوس است اما معنادار نیست.نتایجبعدی به این شکل بود که بین سبکهای دلبستگی و ضعف در تنظیم هیجانی با رضامندی زناشوییرابطه وجود دارد بهاین شکل که بین ضعف در تنظیم هیجانی و رضامندی زناشویی رابطه منفی وجوددارد و همچنین بین سبکهای دلبستگی ایمن و رضامندی زناشویی رابطه مثبت و بین سبکهایناایمن دلبستگی)دوسوگرا/اجتنابی(سطح در معناداری منفی رابطه زناشویی رضامندی با)05/0=(Pوجود دارد.همچنیننتایج حاصل از تحلیل رگرسیون نشان داد که سبک دلبستگیدوسوگرا پیش بینی کنندهمنفی و سبک دلبستگی ایمن پیش بینی کننده مثبت برای رضامندیزناشویی است)05/0=(P.