بررسی رابطه بین جامعه پذیری سازمانی با آرزوهای شغلی معلمان ابتدایی کرج
الموضوعات :اعظم حق شناس 1 , مهتاب سلیمی 2
1 - دانش اموخته مدیریت اموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج
2 - دکتری مدیریت آموزش عالی استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج (نویسنده مسئول)
الکلمات المفتاحية: تفاهم, واژگان کلیدی : جامعه پذیری سازمانی, آرزوهای شغلی, دریافت آموزش, حمایت کارکنان, چشم انداز از آینده سازمان,
ملخص المقالة :
چکیده هدف از این پژوهش بررسی رابطه جامعه پذیری سازمانی با آرزوهای شغلی معلمان ابتدایی کرج بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این تحقیق کلیه معلمان ابتدایی منطقه 3 شهر کرج در سال تحصیلی 95-96 بودند. بر اساس آمار اخذ شده از اداره آموزش و پرورش تعداد معلمان ابتدایی منطقه 3 شهر کرج 1290 نفر بودند. بر این اساس تعداد حجم نمونه آماری بر اساس فرمول تعیین حجم نمونه کوکران 296 نفر تعیین شد .نمونه گیری به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای بود . به منظور سنجش متغیرهای مورد استفاده در پژوهش از دو پرسشنامه، جامعه پذیری سازمانی معلمان تائورمینا (1997) و آرزوهای شغلی بیگلیاردی و همکاران (2005) استفاده شد. برای تجزیه وتحلیل داده ها از روش های آماری توصیفی شامل میانگین و انحراف معیار و آمار استنباطی شامل آزمون کولموگروف اسمیرنوف، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره استفاده شد. نتایج بیانگر آن بود که ارتباط مثبت معنی داری بین مولفه های مختلف جامعه پذیری سازمانی (دریافت آموزش، تفاهم، حمایت کارکنان، چشم انداز از آینده سازمان) با آرزوهای شغلی وجود دارد. و جامعه پذیری سازمانی قابلیت پیش بینی 18 درصد از واریانس آرزوهای شغلی را دارا می باشد. واژگان کلیدی : جامعه پذیری سازمانی ، آرزوهای شغلی، دریافت آموزش، تفاهم، حمایت کارکنان، چشم انداز از آینده سازمان